Τι είναι λιπομέτρηση και πως βοηθάει στην απώλεια βάρους !

Είναι αλήθεια ότι το καλοκαίρι με τα μπάνια και τα ελαφρά ρούχα αποκαλύπτει τα παραπανίσια κιλά που μας άφησε ο χειμώνας. Και αρχίζουμε δίαιτα διαμορφώνοντας μόνοι ή με τη βοήθεια ενός διαιτολόγου το καθημερινό πρόγραμμα της ειδικής διατροφής μας.

Είναι αλήθεια ότι το καλοκαίρι με τα μπάνια και τα ελαφρά ρούχα αποκαλύπτει τα παραπανίσια κιλά που μας άφησε ο χειμώνας. Και αρχίζουμε δίαιτα διαμορφώνοντας μόνοι ή με τη βοήθεια ενός διαιτολόγου το καθημερινό πρόγραμμα της ειδικής διατροφής μας, όπως γράφει το kathimerini.gr. Για να είναι σωστό αυτό το διατροφικό πρόγραμμα και να καλύπτει τις ανάγκες του οργανισμού μας πρέπει, πριν τη σύνταξή του, να γίνουν οι απαραίτητες μετρήσεις ενώ απαραίτητη είναι και η λήψη ενός λεπτομερούς ιατρικού και διατροφικού ιστορικού. Με βάση λοιπόν τα αποτελέσματα που θα προκύψουν από τις μετρήσεις καθώς και από τις πληροφορίες που θα δώσει ο «ασθενής», συντάσσεται το διαιτολόγιο, το οποίο οφείλει να είναι εξατομικευμένο.



Απώλεια λίπους vs απώλεια υγρών: Η σωστή διατροφή που  αποσκοπεί στην απώλεια σωματικού βάρους πρέπει να έχει ως στόχο την απώλεια λίπους, διατηρώντας ή αυξάνοντας παράλληλα την άλιπη μάζα (υγρά, μυϊκή μάζα). Υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να διαπιστωθεί εάν το πρόγραμμα διατροφής που ακολουθούμε εξασφαλίζει τη σωστή απώλεια σωματικού βάρους. Μία εύκολη, ευρέως διαδεδομένη και χαμηλού κόστους μέθοδος είναι η εκείνη της βιοηλεκτρικής εμπέδησης (βιοηλεκτρικής αντίστασης), η οποία γίνεται με ειδικά μηχανήματα γνωστά στο ευρύ κοινό ως λιπομετρητές. Η συγκεκριμένη μέθοδος χρησιμοποιεί ηλεκτρικό ρεύμα χαμηλής έντασης και βασίζεται στον διαφορετικό τρόπο με τον οποίο οι ιστοί του σώματος αντιδρούν στη διέλευσή του. Συγκεκριμένα, οι ιστοί που είναι πλούσιοι σε νερό και ηλεκτρολύτες, είναι εξαιρετικά αγώγιμοι, διαπερνώνται δηλαδή εύκολα από το ηλεκτρικό ρεύμα. Αντιθέτως, ο λιπώδης ιστός έχει μικρή αγωγιμότητα. Κατά συνέπεια, η αντίσταση που μετράται είναι σχεδόν ίση με αυτή της λιπώδους μάζας. Οσον αφορά στην αξιοπιστία της μεθόδου, φαίνεται ότι είναι αρκετά υψηλή καθώς παρουσιάζει μικρή απόκλιση της τάξεως του ± 2-5%. Βέβαια αυτό εξαρτάται από το ίδιο το μηχάνημα και τις εξισώσεις που χρησιμοποιεί και λιγότερο από τον χρήστη, καθώς ο τρόπος εφαρμογής της συγκεκριμένης μεθόδου είναι εξαιρετικά απλή.



Οδηγίες για σωστή λιπομέτρηση:Προκειμένου να έχουμε όσο γίνεται πιο αξιόπιστα αποτελέσματα, προτείνεται να ακολουθούμε κάποιες οδηγίες πριν από τη μέτρηση. Συγκεκριμένα, να μην καταναλώνουμε αλκοόλ για 24 ώρες, να μην κάνουμε έντονη άσκηση για 12 ώρες και να μην καταναλώνουμε υγρά και τροφή για 3-4 ώρες. Κατά τη διάρκεια της μέτρησης πρέπει να είμαστε ξαπλωμένοι σε μη αγώγιμη επιφάνεια (να μην διαπερνάται από ηλεκτρικό ρεύμα) και να μην έχουμε πάνω μας μεταλλικά αντικείμενα από το σώμα του. Επίσης, οι μετρήσεις θα πρέπει να γίνονται σε θερμοκρασία δωματίου και η θερμοκρασία του σώματος να είναι κανονική. Τέλος, οι μετρήσεις πρέπει να γίνονται μέσα σε 5-10 λεπτά από τη στιγμή που το άτομο έχει ξαπλώσει, καθώς στη συνέχεια παρατηρείται ανακατανομή υγρών από τα πόδια προς τον κορμό. Αλλος ένας παράγοντας που μπορεί να επηρεάσει τα αποτελέσματα των μετρήσεων είναι η υδάτωση του σώματος. Εάν ο οργανισμός είναι αφυδατωμένος μειώνεται η ηλεκτρική αγωγιμότητά του, κάτι που οδηγεί σε υπερεκτίμηση του σωματικού λίπους. Επίσης τα αποτελέσματα φαίνεται να επηρεάζονται από την έμμηνο ρύση και τη χρήση διουρητικών.

Προσοχή! Οσοι φέρουν βηματοδότη καθώς και μεταλλικές λάμες στο σώμα τους θα πρέπει να πάρουν τη συγκατάθεση του θεράποντος ιατρού τους πριν υποβληθούν σε λιπομέτρηση, ενώ θα πρέπει να αποφεύγεται από τις εγκύους. Η λιπομέτρηση εφαρμόζεται σε όλα τα διαιτολογικά γραφεία καθώς επίσης και στα γυμναστήρια και κέντρα αδυνατίσματος τα οποία διαθέτουν διαιτολογικό τμήμα.