Πρώτοι οι Λονδρέζοι & τελευταίοι οι Αθηναίοι στο ποδήλατο - Πάντως γίναμε καλύτεροι στις ορθοπεταλιές

Αγαπάτε το ποδήλατο; Απόδειξη· μη μένουμε μόνο στα λόγια, ας διαψεύσουμε σαν άλλο ένα στοίχημα από την καινούργια χρονιά τα στοιχεία. Τα οποία τι λένε; 

Την πιο περιορισμένη ποδηλατική δραστηριότητα αναλογικά με το μέγεθος και τον πληθυσμό της εμφανίζει η Αθήνα μεταξύ μητροπόλεων της Ευρώπης, της Αμερικής, της Βραζιλίας και της Αυστραλίας τους τελευταίους δέκα μήνες. Παρά την αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου στην Ελλάδα, τα ποσοστά παραμένουν ιδιαίτερα χαμηλά σε σχέση με άλλες πόλεις όπως καταγράφονται από τη Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ. Οι ποδηλάτες - χρήστες της εφαρμογής Strava καταχωρίζουν την καθημερινή τους, ποδηλατική δραστηριότητα. Τα στοιχεία καταδεικνύουν ότι κατά τους τελευταίους 10 μήνες η δραστηριότητα των Αθηναίων ποδηλατών είναι η χαμηλότερη μεταξύ των 13 πόλεων που συνθέτουν το... δείγμα γραφής. Πρωταθλητές στις ορθοπεταλιές εμφανίζονται οι Λονδρέζοι με το σύνολο των «δραστηριοτήτων» τους να ανέρχεται σε 7,85 εκατ. το τελευταίο 10μηνο.

Ακολουθούν οι κάτοικοι του Αμστερνταμ, το οποίο πέραν του ότι φημίζεται για το εκτενές δίκτυο ποδηλατοδρόμων διατηρεί και μακροχρόνια παράδοση στο ποδήλατο. Επονται οι ΗΠΑ, καθώς στην τρίτη θέση βρίσκεται το Σαν Φρανσίσκο ακολουθούμενο από το Λος Αντζελες, ενώ την πέμπτη θέση καταλαμβάνει η Μελβούρνη. Ακολουθεί, από την Αυστραλία, το Σίδνεϊ, ενώ η έβδομη θέση... επιστρέφει στην Ευρώπη με τη Βαρκελώνη. Το Σάο Πάολο βρίσκεται στην όγδοη θέση, έπεται η Νέα Υόρκη, το Μιλάνο, το Παρίσι και το Βερολίνο με 384.913 ποδηλατικές δραστηριότητες. Η Αθήνα καταλαμβάνει την τελευταία και 13η θέση με σημαντική όμως διαφορά από την προηγούμενη πόλη, δηλαδή με μόλις 4.800 δραστηριότητες.

Τα στοιχεία προέρχονται από την εφαρμογή (strava) που συγκεντρώνει τις μετακινήσεις με ποδήλατο, όπως καταγράφονται από τον ίδιο τον χρήστη και μπορούν να αξιοποιηθούν για τον μελλοντικό σχεδιασμό υποδομών, όπως επισημαίνει στην «Κ» ο Ευθ. Μπακογιάννης, δρ πολεοδόμος-συγκοινωνιολόγος του ΕΜΠ. Οσον αφορά την Αθήνα παρατηρείται αυξημένη κυκλοφορία των ποδηλάτων στους κύριους οδικούς άξονες και τις διαδημοτικές μετακινήσεις. Η πύκνωση των διαδρομών στα βόρεια και βορειοανατολικά του μητροπολιτικού συγκροτήματος της Αθήνας οφείλεται κυρίως στην αύξηση των υποδομών των δήμων σε σχέση με το ποδήλατο, καθώς και λόγω της ύπαρξης περισσότερων διαδρομών αναψυχής.

Στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης παρατηρείται διατήρηση των ανάλογων διαδρομών για το 2014 και το 2015 με μικρή αύξηση στις διαδρομές του κέντρου και νότια, στις περιοχές Χαριλάου και Ανάληψη. Πύκνωση των ποδηλατικών δραστηριοτήτων εντοπίζεται επίσης σε περιαστικές διαδρομές νότια της Παπανικολάου και δυτικά της Κομνηνών.

Στην περίπτωση των κύριων πόλεων της Κρήτης (Χανιά, Ρέθυμνο, Ηράκλειο και Αγιος Νικόλαος) παρατηρείται διευρυμένη χρήση των διαδρομών στο βόρειο τμήμα του νησιού σε δίκτυα παρακείμενα του ΒΟΑΚ που συνδέουν τις επιμέρους πόλεις και οικισμούς, καθώς και ακτινικά προς την ενδοχώρα κυρίως στην περιφερειακή ενότητα Ηρακλείου και Λασιθίου. Στο δίκτυο που συνδέει το Ηράκλειο με το Λασίθι καθώς και στις ενδοδημοτικές διαδρομές στις πόλεις του Ηρακλείου, Χερσονήσου, Αγίου Νικολάου, Ελούντας, Τυμπακίου, Μοιρών παρατηρήθηκε το 2015 ενίσχυση των κινήσεων ποδηλάτου, γράφει η Αλεξάνδρα Κασσίμη στην ''Καθημερινή''.

Αντίστοιχα είναι τα στοιχεία για τις πόλεις του Βόλου, της Λάρισας, των Τρικάλων και της Καρδίτσας για τα έτη 2014-2015. Μερική πύκνωση των διαδρομών για το 2015 εντοπίζεται στην πόλη του Βόλου με έμφαση τις παραλιακές διαδρομές, καθώς και στο περιαστικό δίκτυο των Τρικάλων. Αν και η χρήση ποδηλάτου στην Καρδίτσα και στα Τρίκαλα είναι σημαντικά αυξημένη για καθημερινές μετακινήσεις λόγω του εύρους των υποδομών, αυτό δεν εντοπίζεται καθώς διαπιστώθηκε ότι οι χρήστες συνήθως δεν επιλέγουν να συνδεθούν με την εφαρμογή για μετακινήσεις μικρότερες των 5 χιλιομέτρων.

Ανάλογη εικόνα παρατηρείται στην Κέρκυρα και στις πόλεις των Ιωαννίνων, της Αρτας και της Πάργας για τα έτη 2014-2015. Ενισχυμένη παρουσία ποδηλάτου παρατηρείται σε πόλεις της Πελοποννήσου όπως είναι η Πάτρα, ο Πύργος, η Καλαμάτα και η Κόρινθος. Η πόλη της Καλαμάτας ωστόσο φαίνεται ότι εμφανίζει εντονότερη κίνηση στο παραλιακό μέτωπο και τις περιαστικές διαδρομές. Συμπέρασμα; Το ποδήλατο μπορεί να γίνει μεταδοτική (καλή) συνήθεια...