Ποιος ήταν ο πρώτος κάτοικος της γης; Το σφουγγάρι ! Άρα και ο άνθρωπος κατάγεται από τα σφουγγάρια

Το ερώτημα ποιο ζώο εμφανίστηκε πρώτο στη γη βασανίζει για χρόνια τους παλιοντολόγους και τους βιολόγους.

Μία τελευταία γενετική μελέτη υποστηρίζει πως οι σπόγγοι είναι οι αρχαιότεροι κάτοικοι του πλανήτη μας.

Σύμφωνα με την παλαιότερη και πιο διαδεδομένη σήμερα άποψη, το πρώτο ζώο ήταν κάτι σαν σφουγγάρι.

Τα σφουγγάρια δεν διαθέτουν νευρικό σύστημα, μυς και διαφοροποιημένους ιστούς, ήταν λοιπόν λογικό να υποθέσει κανείς ότι τα ζώα αυτά εμφανίστηκαν νωρίτερα στην εξέλιξη από άλλα, πιο περίπλοκα ζώα.

Στη μελέτη που δημοσιεύτηκε στην έγκριτη επιθεώρηση Current Biology, συμμετείχε διεθνής ομάδα που εξέτασε 1.719 γονίδια από ένα μεγάλο εύρος ζώων, χρησιμοποιώντας μαθηματικά μοντέλα.

Σκοπός ήταν να εξετάσουν πώς τα γονίδια αυτά εξελίχθηκαν σε διαφορετικούς κλάδους, λαμβάνοντας υπόψη ότι ορισμένες γενετικές αλλαγές είναι πιο πιθανές από άλλες, σύμφωνα με πληροφορίες του nature.com.

Έπειτα από απαιτητικούς υπολογισμούς που μοιράστηκαν σε υπολογιστές στον Καναδά, τη Γερμανία, το Βέλγιο και τη Γαλλία, το βασικό μοντέλο της μελέτης τοποθέτησε τους σπόγγους στη βάση του δέντρου των ζώων -διαψεύδοντας έτσι άλλες γενετικές αναλύσεις που βασίστηκαν σε διαφορετικές μεθόδους ή μοντέλα.

Οι γενετικές μελέτες της τελευταίας δεκαετίας, όπως και η συγκεκριμενή, έδειχναν ότι ο αρχαιότερος κλάδος στο εξελικτικό δέντρο των ζώων είναι τα κτενοφόρα, δηλαδή ζελατινώδη πλάσματα σαν μέδουσες που κολυμπούν με μικροσκοπικά μαστίγια και συλλαμβάνουν τη λεία τους με κολλώδη πλοκάμια.

Αυτές οι μελέτες έρχονται σε αντίθεση με την παλαιότερη άποψη ότι η πολυπλοκότητα των ζώων αυξήθηκε στην πορεία του εξελικτικού χρόνου.

Οι μελέτες για το θέμα συνεχίζουν να είναι αντιφατικές και μάλλον οι επιστήμονες θα ασχολούνται με το ερώτημα αυτό για πολλά ακόμη χρόνια.