Good News: O Κώστας Σαχπάζης είναι ο εικαστικός και ο νικητής του βραβείου ΔΕΣΤΕ - Δείτε γιατί‏

Ο Κώστας Σαχπάζης είναι ο νικητής του 8ου Βραβείου ΔΕΣΤΕ που απονεμήθηκε χθες βράδυ στο Μέγαρο Σταθάτου του Κυκλαδικού Μουσείου. Ο καλλιτέχνης παρέλαβε το χρυσό αγαλματίδιo κυρίως για «τον τρόπο που χρησιμοποιεί νέο λεξιλόγιο στη μεταφυσική της κατασκευής επαναδιατυπώνοντας το ερώτημα της φθοράς και του κάλλους», όπως είχε επισημάνει η επιτροπή.

Ο Κώστας Σαχπάζης είναι ο νικητής του 8ου Βραβείου ΔΕΣΤΕ που απονεμήθηκε χθες βράδυ στο Μέγαρο Σταθάτου του Κυκλαδικού Μουσείου. Ο καλλιτέχνης παρέλαβε το χρυσό αγαλματίδιo κυρίως για «τον τρόπο που χρησιμοποιεί νέο λεξιλόγιο στη μεταφυσική της κατασκευής επαναδιατυπώνοντας το ερώτημα της φθοράς και του κάλλους», όπως είχε επισημάνει η επιτροπή.

Το έργο του 36χρονου εικαστικού είναι συνήθως τρισδιάστατο και η πρακτική του βασίζεται στην επιτελεστικότητα του υλικού ως φυσική παρουσία και νοητό κατασκεύασμα μαζί. Χειρονομίες, φόρμες, ιδέες και υλικά αρχειοθετούνται, κατακερματίζονται, συμπυκνώνονται και εν τέλει χρησιμοποιούνται για να πλάσουν ένα αντικείμενο που χαρακτηρίζεται από τη μόνιμη τάση του να υπονομεύει την ίδια του τη φόρμα. Μέσα από τη διαδικασία του assemblage, το γλυπτικό αντικείμενο προκύπτει ως προϊόν των σταθερών μετατοπίσεων που υφίσταται η αρχική ιδέα. Αφήγηση και μύθος αναδύονται πάντοτε δια της πλαγίας οδού. tospirto.net

Συνυποψήφιοί του ήταν οι Μαρία Θεοδωράκη, Ηλίας Παπαηλιάκης, Μιχαήλ Πυργέλης,  Αλέξανδρος Τζάννης και Μαριάννα Χριστοφίδου. 
Το βραβείο αποτελεί μια πρωτοβουλία του Ιδρύματος του  επιχειρηματία και συλλέκτη, Δάκη Ιωάννου, και στοχεύει στην προώθηση της σύγχρονης ελληνικής τέχνης.

Τα αγαπημένα του έργα Τέχνης

Rosemarie Trockel, l'arc de triomphe, 2006

Roger Ballen, Eugene on the phone, 2000, απο τη σειρά "outland"

Brice Marden, Marble #4, 1981

 John Divola, Zuma series, 1973-75 

Δημήτρης Αντωνίτσης, Βonus, 2012 Πηγή: www.lifo.gr

Δημήτρης Αντωνίτσης, Βonus, 2012

Brice Marden, Marble #4, 1981 Πηγή: www.lifo.gr

  

Kώστας Σαχπάζης, Let’s Meet at 3am, 2012, Κόκκινο και μπλέ νέον, καλάμια, θερμομονωτικό υλικό, καλώδια, μετασχηματιστής, 59 x 73.5 x 18.3 cm 

Ο Κώστας Σαχπάζης είναι ο νικητής του 8ου Βραβείου ΔΕΣΤΕ που απονεμήθηκε χθες βράδυ στο Μέγαρο Σταθάτου του Κυκλαδικού Μουσείου. Ο καλλιτέχνης παρέλαβε το χρυσό αγαλματίδιo κυρίως για «τον τρόπο που χρησιμοποιεί νέο λεξιλόγιο στη μεταφυσική της κατασκευής επαναδιατυπώνοντας το ερώτημα της φθοράς και του κάλλους», όπως είχε επισημάνει η επιτροπή.

Το έργο του 36χρονου εικαστικού είναι συνήθως τρισδιάστατο και η πρακτική του βασίζεται στην επιτελεστικότητα του υλικού ως φυσική παρουσία και νοητό κατασκεύασμα μαζί. Χειρονομίες, φόρμες, ιδέες και υλικά αρχειοθετούνται, κατακερματίζονται, συμπυκνώνονται και εν τέλει χρησιμοποιούνται για να πλάσουν ένα αντικείμενο που χαρακτηρίζεται από τη μόνιμη τάση του να υπονομεύει την ίδια του τη φόρμα. Μέσα από τη διαδικασία του assemblage, το γλυπτικό αντικείμενο προκύπτει ως προϊόν των σταθερών μετατοπίσεων που υφίσταται η αρχική ιδέα. Αφήγηση και μύθος αναδύονται πάντοτε δια της πλαγίας οδού. tospirto.net

Συνυποψήφιοί του ήταν οι Μαρία Θεοδωράκη, Ηλίας Παπαηλιάκης, Μιχαήλ Πυργέλης,  Αλέξανδρος Τζάννης και Μαριάννα Χριστοφίδου. 
Το βραβείο αποτελεί μια πρωτοβουλία του Ιδρύματος του  επιχειρηματία και συλλέκτη, Δάκη Ιωάννου, και στοχεύει στην προώθηση της σύγχρονης ελληνικής τέχνης.

Τα αγαπημένα του έργα Τέχνης

Rosemarie Trockel, l'arc de triomphe, 2006

Roger Ballen, Eugene on the phone, 2000, απο τη σειρά "outland"

Brice Marden, Marble #4, 1981

 John Divola, Zuma series, 1973-75 

Δημήτρης Αντωνίτσης, Βonus, 2012 Πηγή: www.lifo.gr

Δημήτρης Αντωνίτσης, Βonus, 2012

Brice Marden, Marble #4, 1981 Πηγή: www.lifo.gr

  

Kώστας Σαχπάζης, Let’s Meet at 3am, 2012, Κόκκινο και μπλέ νέον, καλάμια, θερμομονωτικό υλικό, καλώδια, μετασχηματιστής, 59 x 73.5 x 18.3 cm 

H τελευταία συνέντευξη του Κώστα Σαχπάζη στην Lifo.gr

Ο Κώστας Σαχπάζης είναι ένας από τους σημαντικούς εκπροσώπους της γενιάς του και το απέδειξε για ακόμη μια φορά, με την πρώτη του ατομική έκθεση με τίτλο “the gift of screws”, που παρουσιάζεται αυτές τις μέρες στην γκαλερί Andreas Melas & Helena Papadopoulos. Δεκατρία έργα στον χώρο ή επιτοίχια λειτουργούν ως μικροί πυρήνες, φανερώνοντας ένα πυκνό υπόστρωμα και μια διακριτική ουσία στη σύνθεση τους. Θεώρησα πως αυτή η έκθεση είναι μια πολύ καλή ευκαιρία για μια συνέντευξη με τον Κώστα Σαχπάζη, που φιλοδοξεί να φωτίσει την πρακτική και τις προθέσεις του καλλιτέχνη. 

Η πρώτη σου ατομική έκθεση έχει τον τίτλο "the gift of screws", στίχος της Emily Dickonson από το ποίημά της essential oils του 1863. Θα ήθελα να μου πεις λοιπόν με ποιον τρόπο ο στίχος αυτός δένει τα έργα της έκθεσης σου.

Έτυχε να διαβάσω αυτό το ποίημα την περίοδο που δούλευα για την έκθεση. Δεν προϋπήρξε έρευνα πάνω στην Dickinson. Το ποίημα αναφέρεται στην διαδικασία παραγωγής του αρώματος και περιγράφει την επεξεργασία που εφαρμόζεται πάνω στην πρώτη ύλη, τα πέταλα, που καθώς περιστρέφονται και συνθλίβονται στην πρέσα, παράγεται το λάδι από το τριαντάφυλλο και γίνεται το άρωμα. Στην έκθεση καταδεικνύεται μια προσπάθεια πάνω στα υλικά και παράλληλα η πορεία αντίστασης τους. Αυτό μαζί με την άναρχη, ιδιοσυγκρασιακή σύνταξη του ποιήματος και τις νοηματικές προεκτάσεις που δίνει σε αυτή την μηχανική διαδικασία, τα θεώρησα ιδιαίτερα συγγενικά. 

Με ποιον τρόπο συνδέονται τα γλυπτά σου σε αυτή την έκθεση; Υπάρχει κάποιο είδος αλληλουχίας;

Ναι. Αναφέρουν όλα ένα συμβάν εντός μιας υλικής σύνθεσης έτσι όπως μένει μετά την αφαίρεση της προσωπικής εμπειρίας και την απώλεια της εδαφικότητας της. Απλουστευμένα στην συναρμογή τους, φτιάχτηκαν με καθαρά σχήματα και χειρονομίες μέσω μια διαδικασίας παίδευσης και διάχυσης που τους έφαγε τις γωνίες και τα στηρίξτε πάνω στο βάρος τους.

Τα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση αποτελούνται από ένα συνονθύλευμα διαφόρων υλικών όπως δέρμα, ρητίνη, ατσάλι, νέον, μπογιά, μπρούτζο. Πως ξεκινάς να στήνεις ένα έργο;

Υπάρχουν σαφή βήματα για το στήσιμο ενός έργου συμπεριλαμβανόμενης και της στιγμής του βηματισμού όπου βρίσκεσαι στον αέρα. Αρχίζω βάζοντας ένα κάποιο αντικείμενο σε μια δύσκολη θέση, πράγμα που είναι πολύ ανακουφιστικό να το βλέπεις. Στην συνέχεια προσπαθώ να το σταθεροποιήσω εκεί ενώ αυτό πέφτει. Είναι μια δύσκολη ώρα και πραγματικά χρησιμοποιώ ό,τι βρω μπροστά μου. Η προσπάθεια να εφαρμόσω μια πρακτική ιδέα στα υλικά του έργου δημιουργεί συνεχείς μετατοπίσεις και ατυχήματα που σχεδιάζουν εν τέλη και το έργο. Η διαδικασία αυτή αντιστοιχεί με τις συνεχόμενες μεταφορές υγρών από δοχείο σε δοχείο, έχει απώλειες και αυτό που μένει στο τέλος έχει διανύσει μεγάλη απόσταση από τη αρχή του.

Σε ενδιαφέρουν οι λεπτομέρειες;

Χρησιμοποιώ τις λεπτομέρειες όπως ο ζωγράφος χρησιμοποιεί το βάθος πεδίου. Προκαλείται έτσι ένας ορισμένος τρόπος θέασης που δεν σε αφήνει να κλείσεις ελαφριά τα μάτια μπροστά τους.

Διαβάζω στο δελτίο τύπου της έκθεσης σου πως "Ευμετάβλητα, εύγλωττα, λυρικά, τα επιτραπέζια, αναρτημένα και επιτοίχια έργα διεκδικούν νέο έδαφος και μετά επιστρέφουν με κυκλικές κινήσεις επιμένοντας στο διφορούμενο και στις μη λογικές τακτοποιήσεις φόρμας και υλικών." Θα μπορούσες να μου εξηγήσεις αυτή την πρόταση;

Αυτή η αναφορά δίνει έμφαση στην σωματικότητα και στην υλικότητα των έργων αντί μιας δομημένης κεντρικής ιδέας που δεν είναι καθόλου το ζητούμενο μου. 

Τέλος, θα ήθελα να μου μιλήσεις για την παρουσία σου στην σύγχρονη ελληνική εικαστική σκηνή, και το κατά πόσο πιστεύεις ότι έχει σημασία για έναν νέο εικαστικό να δείχνει σήμερα τη δουλειά του στην Ελλάδα.

 Ανήκω σε αυτούς που έφυγαν και ξαναγύρισαν. Έχει πάντα ενδιαφέρον να δείχνεις την δουλεία στον τόπο που την έκανες άλλα επίσης σημαντικό αυτό τον καιρό είναι να βρίσκεσαι εδώ. Το ζήτημα της επικοινωνίας μπορεί να μην είναι το άμεσο ζητούμενο σήμερα, όσο αυτό της φυσικής παρουσίας. Και των ανθρώπων αλλά και των έργων.

Σε ενδιαφέρουν οι λεπτομέρειες; Χρησιμοποιώ τις λεπτομέρειες όπως ο ζωγράφος χρησιμοποιεί το βάθος πεδίου. Προκαλείται έτσι ένας ορισμένος τρόπος θέασης που δεν σε αφήνει να κλείσεις ελαφριά τα μάτια μπροστά τους. Διαβάζω στο δελτίο τύπου της έκθεσης σου πως "Ευμετάβλητα, εύγλωττα, λυρικά, τα επιτραπέζια, αναρτημένα και επιτοίχια έργα διεκδικούν νέο έδαφος και μετά επιστρέφουν με κυκλικές κινήσεις επιμένοντας στο διφορούμενο και στις μη λογικές τακτοποιήσεις φόρμας και υλικών." Θα μπορούσες να μου εξηγήσεις αυτή την πρόταση; Αυτή η αναφορά δίνει έμφαση στην σωματικότητα και στην υλικότητα των έργων αντί μιας δομημένης κεντρικής ιδέας που δεν είναι καθόλου το ζητούμενο μου. Πηγή: www.lifo.gr

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ