Χαρωνίτης: Γιατί το «Tous des oiseaux» της Καραΐνδρου είναι δίσκος της χρονιάς! Εξώφυλλο Μποκόρου

Η μαγεία – διότι περί μαγείας πρόκειται – με τη μουσική της Ελένης Καραΐνδρου είναι ότι φτιάχνει με τους ήχους και τους ρυθμούς, με τις μελωδίες και τα χρώματα, με το ύφος και την ηχητική πλοκή την δική της ταινία, αυτόνομη, συγκινητική, υπέροχη… πριν ακόμα δεις το actual φιλμ για το οποίο έχει δημιουργηθεί.

Το γνωρίζω εκ πείρας καθώς όλες σχεδόν τις ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου τις έχω δει αφού πρώτα έχω ακούσει τις μουσικές που έχει γράψει γι’ αυτές η Ελένη. Και σαν μαγεμένος, εκεί στην οθόνη, μεγάλη ή μικρή, βλέπω τη σχέση αυτή εικόνας και ήχου να ολοκληρώνεται. Όμως η μουσική συνεχίζει και μετά από αυτό τη δική της πορεία. Ανεξάρτητη και ελεύθερη – αλλά και δική σου για πάντα (πια).

Αυτή τη μαγική ιδιότητα, η μουσική να ανοίγει τον δρόμο στην ταινία, που είναι πια μια χαρακτηριστική ποιότητα της τέχνης της Ελένης Καραΐνδρου, δεν την συναντάμε πολύ συχνά στον κόσμο της εφαρμοσμένης «κινηματογραφικής» μουσικής, γράφει ο Γιώργο Χαρωνίτη στο athinorama.gr.

Φωτογραφία εξωφύλλου: Χρήστος Μποκόρος

Γι’ αυτό και ξεχωρίζει (πάντα) η μουσική της, γι’ αυτό και τη νιώθουν (πάντα) οι άνθρωποι, πολλοί άνθρωποι, σε πολλά μέρη της γης. Είναι μια μουσική που μιλάει διανθρώπινα, μπαίνει κατ’ ευθείαν στην καρδιά σου και στο μυαλό σου και πιάνει τον χώρο της εκεί. Πολλές φορές λειτουργώντας θεραπευτικά, σαν βάλσαμο στο συγκεκριμένο mood που συμβαίνει να βρίσκεσαι…

Ως τώρα μίλησα για μένα. Ας μιλήσω και για τη μουσική του δίσκου «Tous des oiseaux» που κυκλοφορεί από την ECM New Series, όπως και τα άλλα μεγάλα έργα της Ελένης. Μουσικές που έχει γράψει η Καραΐνδρου για το ομώνυμο έργο του Λιβανο-καναδού θεατρικού συγγραφέα Wajdi Mouawad και για την ταινία «Bomb, a Love Story» του Ιρανού σκηνοθέτη, ηθοποιού κ.λπ. Payman Maadi. Και ήδη από τους πρώτους ήχους της ορχήστρας νιώθει κανείς να ξετυλίγεται το δράμα με τη μουσική να το περιγράφει με έναν ελεγειακό τρόπο.

Φωτό: Πέπη Λουλακάκη
 

Η «ορχήστρα των θαυμάτων» που διαθέτει εδώ η Ελένη Καραΐνδρου (με Σαβίνα, Παραουλάκη, Σινόπουλο, Μποτίνη, Γαδέδη, Μπιλντέα και όλους τους άλλους) φτιάχνει το εξαίσιο σάουντρακ μιας τραγωδίας όπου «όλα τα πουλιά» θα πρέπει να είναι ελεύθερα, χωρίς σύνορα. [Δύσκολα θα μπορέσουμε να δούμε αυτό το πολύγλωσσο έργο, εκτός (πιθανόν) αν πάμε στο Παρίσι, ωστόσο εύκολα θα μπορέσουμε να συγκινηθούμε από την υπέροχη μουσική του].

Στο «Bomb» η μουσική υφή είναι πιο ρομαντική και εκφράζει τα συναισθήματα πιο καθαρά – ενώ είναι στιγμές που φαντάζει «αγγελοπουλική». Το φαγκότο του Γιάννη Ευαγγελάτου έχει εδώ έναν βασικό ρόλο πλάι στο πιάνο της Καραΐνδρου – το τελικό αποτέλεσμα όμως είναι πως η αγάπη έχει βρει τελικά τον δρόμο της μέσα σε ένα περιβάλλον ζόφου που δεν βλέπουμε μεν αλλά αισθανόμαστε έντονα. Όπως ακριβώς και στη ζωή… 

Για μένα δεν υπάρχουν αμφιβολίες. Το «Tous des oiseaux» είναι το άλμπουμ της χρονιάς – αυτής που διανύουμε. Και το σάουντρακ της φάσης που βιώνουμε (κάποιοι από εμάς έτσι, κάποιοι άλλοι αλλιώς).

Το άλμπουμ Tous des oiseaux θα παρουσιαστεί την Παρασκευή 11/1, στις 20:30 στον Ιανό. Η Ελένη Καραΐνδρου θα αφηγηθεί την περιπέτεια της νέας δουλειάς της πλαισιωμένη από τον ζωγράφο Χρήστο Μποκόρο, που φιλοτέχνησε το εξώφυλλο του δίσκου της και τον Σωκράτη Σινόπουλο δεξιοτέχνη της πολίτικης λύρας και συνθέτη. Η Ελένη Καραΐνδρου στο πιάνο θα ερμηνεύσει θέματα από αυτό μαζί με τους Βαγγέλη Χριστόπουλο (όμποε), Αλέξανδρο Μποτίνη (βιολοντσέλο), Ντίνο Χατζηιορδάνου (ακορντεόν), Γιάννη Ευαγγελάτο (φαγκότο), Σαββίνα Γιαννάτου (φωνή) και Σωκράτη Σινόπουλο (πολίτικη λύρα, λαούτο). Την εκδήλωση θα παρουσιάσει ο Νίκος Βοζίκης της ΑΝMusic.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ