Κωστής Χατζηδάκης εφ’ όλης της ύλης: Οι καυτές περιβαντολλογικές «πατάτες» - 9 τα κίνητρα για ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Έρχονται κατεδαφίσεις για όσους δεν δηλώσουν τις ιδιοκτησίες τους

Τον Μάρτιο σε μορφή Προεδρικού Διατάγματος, το οποίο θα επεξεργαστεί πρώτα το Συμβούλιο της Επικρατείας, αναμένεται η ρύθμιση για τις «καυτές περιβαλλοντικές πατάτες», όπως έκανε είπε στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης. Ο υπουργός τόνισε πως θα προχωρήσουν οι προβλεπόμενες κατεδαφίσεις αν οι αυθαιρετούχοι δεν δηλώσουν τις ιδιοκτησίες τους εντός των σχετικών προθεσμιών και δεν θα δοθούν άλλες ευκαιρίες.
Παράλληλα, έκανε ανοιχτό κάλεσμα στους πολίτες να δηλώσουν τις περιουσίες τους στο Κτηματολόγιο πριν από την ενεργοποίηση των προστίμων.
Η τροπολογία της κυβέρνησης για την ΛΑΡΚΟ «είναι η μόνη δυνατή λύση, δεδομένης της κατάστασης, και με σοβαρή προσπάθεια μπορεί να καρποφορήσει, διότι υπάρχει καταρχήν επενδυτικό ενδιαφέρον» επισημαίνει ο υπουργός

Ας ξεκινήσουμε από την ενεργειακή ατζέντα σας. Μέσα στην εβδομάδα ψηφίστηκε η τροπολογία για τη ΛΑΡΚΟ, με αντιπολίτευση και εργαζομένους να εμφανίζονται εκ διαμέτρου αντίθετοι. Τι λέει το υπουργείο για όλα αυτά και κατά πόσο πιστεύετε πως η «δεύτερη ευκαιρία» θα καρποφορήσει;

Υπενθυμίζω την κατάσταση της ΛΑΡΚΟ: Χρωστάει πάνω από μισό δισ. ευρώ σε τρίτους, τα 350 εκατ. ευρώ από αυτά στη ΔΕΗ. Επιπλέον, έχει λάβει παράνομες κρατικές ενισχύσεις 135 εκατ., τις οποίες, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, πρέπει να επιστρέψει στο Δημόσιο. Της έχει επιδικαστεί πρόστιμο 49,5 εκατ. ευρώ για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Μολύνει με χιλιάδες τόνους σκουριάς τον Ευβοϊκό Κόλπο. Παράλληλα, δεν τηρεί τους κανόνες ασφαλείας και μόνο τους τελευταίους μήνες είχαμε τρεις θανάτους εργαζομένων. Οποιαδήποτε άλλη τέτοια εταιρία θα είχε προ πολλού κλείσει. Για να μη συμβεί αυτό και να μη μείνουν οι εργαζόμενοι στον δρόμο, φέραμε λύση που βασίζεται στην απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του 2014 για την πώληση της εταιρίας ελεύθερης βαρών σε ιδιώτη επενδυτή. Δώσαμε μία τελευταία χρηματοδότηση-γέφυρα, θέσαμε περιθώριο 12 μηνών για να αντιμετωπιστεί το θέμα και ζητήσαμε και από τους εργαζομένους να συμβάλουν και αυτοί στην προσπάθεια, με μεσοσταθμική μείωση των μισθών κατά 25%. Θα έχουν, άλλωστε, πλεονέκτημα την επόμενη μέρα, λόγω της εξειδίκευσής τους στο νικέλιο. Είναι η μόνη δυνατή λύση, δεδομένης της κατάστασης. Και με σοβαρή προσπάθεια μπορεί καρποφορήσει, διότι υπάρχει καταρχήν επενδυτικό ενδιαφέρον.

Η ΔΕΗ ήταν, ίσως, η πιο «καυτή πατάτα» που παραλάβατε. Επτά μήνες μετά την ημέρα που πιάσατε το τιμόνι του υπουργείου, θα κάνατε κάτι διαφορετικά; Τι δείχνει η κατάσταση μετά τις αλλαγές που φέρατε;

Με τα έκτακτα μέτρα του καλοκαιριού η ΔΕΗ απέφυγε την κατάρρευση. Και με τα μέτρα εξυγίανσης και εκσυγχρονισμού του Δεκεμβρίου επιστρέφει σε τροχιά ανόδου. Φυσικά, έχει δρόμο ακόμα να κάνει. Η μετοχή της αποτιμάται στα 4 ευρώ, που είναι μια βελτίωση από το περίπου 1 ευρώ που άξιζε όταν κερδίσαμε τις ευρωεκλογές. Αλλά υπάρχει και απόσταση από τα περίπου 7 ευρώ που είχε όταν ανέλαβε ο ΣΥΡΙΖΑ. Θα απαιτηθούν, λοιπόν, περαιτέρω χρόνος και προσπάθεια. Γι’ αυτόν τον λόγο προωθούμε την απολιγνιτοποίηση που θα απαλλάξει τη ΔΕΗ από τον ακριβό και περιβαλλοντικά επιζήμιο λιγνίτη. Γι’ αυτό την ενθαρρύνουμε να κάνει μια στροφή στις ΑΠΕ μέσα από τη συνεργασία της με ιδιώτες. Γι’ αυτό δρομολογούμε την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ σε ποσοστό μέχρι και 49% ώστε να βάλει λεφτά στην τσέπη της. Η ΔΕΗ μπορεί και πρέπει να επιστρέψει στην κερδοφορία!

Από τον Απρίλιο πρόκειται να τεθούν σταδιακά σε εφαρμογή τα κλιμακωτά πρόστιμα για όσους ιδιοκτήτες δεν συμμετείχαν στη συλλογή δηλώσεων Κτηματολογίου. Πόσο «βαθιά» θα βάλουν οι πολίτες το χέρι στην τσέπη;

Στο Κτηματολόγιο έχουμε κάνει σημαντική πρόοδο! Η συλλογή δηλώσεων στις περιοχές όπου έληξε η προθεσμία έγκαιρης υποβολής έχει ξεπεράσει το 72%. Σχετικά με τα πρόστιμα, το ύψος τους θα συνδέεται τόσο με την αξία της ακίνητης ιδιοκτησίας όσο και με τον χρόνο καθυστέρησης υποβολής της δήλωσης. Εντός του Απριλίου, κατά πάσα πιθανότητα, θα θεσμοθετηθεί το πλαίσιο που θα διέπει τα πρόστιμα και στη συνέχεια θα δοθεί ένα μικρό περιθώριο για την ενεργοποίησή του. Γι’ αυτό θέλω και από την εφημερίδα σας να καλέσω όσους πολίτες δεν έχουν δηλώσει την περιουσία τους να το κάνουν! Εχουν το χρονικό περιθώριο. Διότι πρέπει τους επόμενους μήνες να έχει συλλεγεί το σύνολο των δικαιωμάτων για όλη τη χώρα, με την εξαίρεση των 6 περιοχών οι οποίες απομένει να ξεκινήσουν.

 

Τα στοιχεία από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας έχουν δείξει πως οι ιδιοκτήτες προχωρούν ενεργά στην υπαγωγή του αυθαιρέτου τους, δεδομένου ότι οι προθεσμίες τρέχουν. Πόσο γρήγορα θα βάλουν μπρος οι μπουλντόζες για όσους αυθαιρετούχους με μεγάλες παραβάσεις δεν δήλωσαν το ακίνητό τους έως την εκπνοή του χρόνου;

Φέραμε μία σφαιρική ρύθμιση πενταετούς διάρκειας για τα αυθαίρετα. Εκτός, φυσικά, από αυτά που χτίστηκαν μετά την 27η Ιουλίου του 2011, σεβόμενοι τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας. Η 30ή Ιουνίου είναι η καταληκτική ημερομηνία για τα αυθαίρετα με πολύ μεγάλες παραβάσεις -κατηγορίας 5- και τα συγκεκριμένα δεν θα μπορούν έκτοτε να τακτοποιηθούν. Υπενθυμίζω ότι τα αυθαίρετα των υπόλοιπων 4 κατηγοριών που δεν θα τακτοποιηθούν μέχρι τότε, θα τακτοποιούνται στη συνέχεια, με προσαύξηση ωστόσο στα πρόστιμα κατά 20% για το πρώτο έτος και κατά 5% για κάθε επιπλέον έτος καθυστέρησης. Τέλος, η τακτοποίηση από τον Ιούλιο θα συνδέεται και με ηλεκτρονική ταυτότητα των κτιρίων. Είναι μια ρύθμιση που δημιουργεί ένα σαφές και δίκαιο για όλους καθεστώς με την οποία δίνουμε τον απαραίτητο χρόνο στους ιδιοκτήτες αυθαιρέτων να τακτοποιήσουν τις περιουσίες τους. Και γι’ αυτόν τον λόγο είναι μια ρύθμιση που θα εφαρμοστεί απαρέγκλιτα.

Εντός Μαρτίου αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή το νομοσχέδιο για τις οικιστικές πυκνώσεις και με τα όσα έχουν ήδη γίνει  γνωστά εκτιμάται ότι θα ξεπεραστούν οι όποιες αγκυλώσεις άφηναν μετέωρους τους ιδιοκτήτες. Ωστόσο, για περιοχές στις οποίες υπάρχουν συγκεκριμένα προβλήματα -όπως είναι οι πυρόπληκτες- τι ρυθμίσεις αναμένεται να υπάρξουν;

Δεν θα αυτοσχεδιάσουμε. Δεν θα φέρουμε δήθεν πρωτοπόρες ρυθμίσεις, οι οποίες στη συνέχεια θα καταρρεύσουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Ο ΣΥΡΙΖΑ είχε φέρει σχετική ρύθμιση, η οποία κρίθηκε αντισυνταγματική. Θα λάβουμε υπόψη την απόφαση αλλά και γενικότερα τη νομολογία του ΣτΕ και θα φέρουμε μια ρύθμιση που θα μπορεί να προχωρήσει χωρίς να προκληθούν νέα προβλήματα αντισυνταγματικότητας. Η όποια τελική ρύθμιση παρουσιαστεί θα παραπέμπει σε εκπόνηση σχετικού Προεδρικού Διατάγματος, το οποίο, όπως γνωρίζετε, πρέπει να τύχει επεξεργασίας από το ίδιο το ΣτΕ. Το Μάτι είναι μια ειδική περίπτωση. Το ΤΕΕ εκπονεί Χωρικό Σχέδιο. Το υπουργείο μας παρακολουθεί στενά την υπόθεση και είναι έτοιμο να κάνει επικουρικά ό,τι του ζητηθεί προκειμένου να αποφευχθούν περιπλοκές μέσα σε μια χαώδη, από πλευράς χωροταξικής και δασικής νομοθεσίας, υπόθεση.

 

Βρίσκεται σε εξέλιξη η εκπόνηση των Τοπικών Χωρικών Σχεδίων, τα οποία μακροπρόθεσμα θα επιτύχουν το φρένο στην εκτός σχεδίου δόμηση. Πώς εξελίσσεται η διαδικασία;

Τα Χωρικά Σχέδια, τα οποία σχεδόν κανείς δεν ξέρει τι σημαίνουν, είναι βασικό επενδυτικό εργαλείο. Διότι πολύ απλά διευκολύνουν τη διευκρίνιση μιας σειράς ζητημάτων σε σχέση με τις χρήσεις γης ούτως ώστε κάθε ιδιώτης επενδυτής ή πολίτης να γνωρίζει πού μπορεί να κάνει τι. Η χώρα μας είναι πολύ πίσω. Μόνο το 20% των δημοτικών ενοτήτων καλύπτεται με θεσμοθετημένες χρήσεις γης. Γι’ αυτόν τον λόγο έχει αποφασιστεί να επιταχύνουμε και να απλουστεύσουμε τις διαδικασίες ώστε στο τέλος της τετραετίας να έχει καλυφθεί με τα αντίστοιχα Χωρικά Σχέδια το 45% της επικράτειας.

 Φάκελος ηλεκτροκίνηση. Η χώρα, βάσει των διαθέσιμων στοιχείων, βρίσκεται αρκετά πίσω. Μέσω του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα υπάρχουν συγκεκριμένοι στόχοι, ωστόσο ποια είναι τα άμεσα κίνητρα που πρόκειται να φέρει η κυβέρνηση προκειμένου να γίνει και στην πράξη η στροφή στις πράσινες μεταφορές;

Στην ηλεκτροκίνηση θέλουμε από μόλις 315 ηλεκτροκίνητα και plug-in υβριδικά που πουλήθηκαν το 2019, το 30% των νέων οχημάτων να είναι ηλεκτροκίνητα το 2030. Την επόμενη εβδομάδα θα επισκεφθώ εγώ ο ίδιος την Ολλανδία, που είναι μια χώρα όπου η ηλεκτροκίνηση έχει φτάσει το 10% της αγοράς, για να δω από κοντά τις καλές πρακτικές σε αυτόν τον τομέα. Ωστόσο, θεσπίσαμε ήδη σειρά κινήτρων με το φορολογικό νομοσχέδιο του Δεκεμβρίου. Τέτοια ήταν τα φορολογικά κίνητρα για τα εταιρικά οχήματα αλλά και η έκπτωση 30% για την αγορά, εγκατάσταση και λειτουργία σημείων φόρτισης από εταιρίες για χρήση από τους εργαζομένους τους. Πέρα από αυτά, συστήσαμε Διυπουργική Επιτροπή με τη συμμετοχή των υπουργείων Οικονομικών, Μεταφορών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Απαραίτητα βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση είναι η ρύθμιση της αγοράς και η διευκόλυνση των επενδύσεων, η χρήση ευρωπαϊκών πόρων για την ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης, αλλά φυσικά και τα κίνητρα, όπως κίνητρα χρήσης, δωρεάν στάθμευση κ.λπ. Η Διυπουργική Επιτροπή τα εξετάζει όλα αυτά και θα παρουσιάσει εντός του πρώτου εξαμήνου του 2020 τις προτεινόμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες.

Μεγάλος πονοκέφαλος, όπως έχετε επισημάνει, είναι για το ΥΠΕΝ η διαχείριση απορριμμάτων. Ποια είναι τα μέτρα που προτίθεται να πάρει η κυβέρνηση ώστε να λειτουργήσει το πράσινο μοντέλο που προωθείται;

Στο θέμα των απορριμμάτων βάλαμε σε προτεραιότητα και αντιμετωπίσαμε επιτυχώς τα επείγοντα προβλήματα στο Αίγιο, στην Κέρκυρα, στη Λευκάδα και την Υδρα. Τώρα τρέχουμε για τη δημοπράτηση 17 Μονάδων Επεξεργασίας Αποβλήτων μέσα στο 2020, όταν από συστάσεως του ελληνικού κράτους έχουν φτιαχτεί μόλις 4! Πέραν αυτών, επικαιροποιούμε μέσα στο 2020 τον Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων με στόχους εφικτούς και μετρήσιμους, αξιοποιούμε τους διαθέσιμους πόρους από το ΕΣΠΑ και ξεκινάμε ένα πρόγραμμα για τον καφέ κάδο, δηλαδή για ένα νέο ρεύμα ανακύκλωσης για τα τρόφιμα. Η διαχείριση του θέματος των απορριμμάτων είναι ζήτημα πολιτισμού και εθνικού φιλότιμου και γι’ αυτό χρειάζεται μία συμμαχία όλων των Ελλήνων στην αντιμετώπισή του!

Ο ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπολίτευση καταψηφίζει ακόμα και θέματα που ως κυβέρνηση τα είχε προωθήσει. Ανάμεσα σε αυτά η αμυντική συμφωνία με τις ΗΠΑ, η απολιγνιτοποίηση της Δυτικής Μακεδονίας κ.λπ. Η Ν.Δ. θα επιμείνει στην ανάγκη συνεννόησης μεταξύ των κομμάτων;

«Ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει να ξεχάσουμε ότι κυβέρνησε» λέει στον Ελέυθερο Τύπο ο υπουργός αι συνεχίζει «Ομως, δεν έχουμε πάθει αμνησία! Καταψήφισαν τις συμβάσεις για τους υδρογονάνθρακες και την αμυντική συμφωνία με τις ΗΠΑ, ενώ και τα δύο ήταν δικές τους συμφωνίες, που εμείς απλώς φέραμε προς κύρωση στη Βουλή. Διαβεβαίωναν ως κυβέρνηση την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι η εξεύρεση ιδιώτη επενδυτή για τη ΛΑΡΚΟ ήταν στις προθέσεις τους και τώρα καταψηφίζουν το νομοσχέδιό μας που κάνει ακριβώς αυτό! Το παίζουν «πράσινη συμμαχία» κατά του χρυσού στη Χαλκιδική, αλλά «μαύρη συμμαχία» υπέρ του λιγνίτη στη Δ. Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη και υπέρ των περιβαλλοντικών συνεπειών της δραστηριότητας της ΛΑΡΚΟ. Εμείς, φυσικά, θα εκθέτουμε την υποκρισία τους. Καθώς όμως προτεραιότητά μας είναι η πρόοδος της χώρας, θα συνεχίσουμε να διαμορφώνουμε συνθήκες συναίνεσης -όπως το αποδείξαμε άλλωστε με σειρά νομοσχεδίων μας- σε όσο το δυνατόν περισσότερα ζητήματα. Διότι πάνω και πέρα από κόμματα είμαστε εδώ για την Ελλάδα και τα παιδιά μας».

 

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ