Η Αθήνα αλλάζει επιτέλους - Σε 15 μέρες η αρχή: Ο "Μεγάλος περίπατος", η απαγόρευση κυκλοφορίας - Η Αρχαία & η νέα αγορά (φωτό - βίντεο)

Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και η νέα εικόνα της πρωτεύουσας...

Ο "Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας", μία από τις μεγαλύτερες αστικές παρεμβάσεις που έγιναν ποτέ στην πόλη, αναμένεται να πάρει σάρκα και οστά το επόμενο χρονικό διάστημα, αλλάζοντας τελείως την εικόνα της πρωτεύουσας.

Τα έργα ανάπλασης αναμένεται να ξεκινήσουν στα μέσα Ιουνίου και για τον λόγο αυτό πρόκειται να κλείσουν αρκετοί δρόμοι, σύμφωνα με νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση που υπογράφουν οι υπουργοί Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, Υγείας Βασίλης Κικίλιας, Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος και ο υφυπουργός Υποδομών Γιάννης Κεφαλογιάννης.

Στην κοινή υπουργική απόφαση αναφέρεται πως το επόμενο διάστημα θα απαγορευτεί η κυκλοφορία οχημάτων στους δρόμους της Αθήνας λόγω των έργων που θα ξεκινήσουν για τον «Μεγάλο Περίπατο», με τα μέτρα αυτά να ισχύουν για τρεις μήνες.

Σύμφωνα με την παρ. 1 της σχετικής ΚΥΑ, η πρώτη απαγόρευση κυκλοφορίας οχημάτων στο κέντρο της Αθήνας αφορά στην Πλάκα και στην περιοχή που οριοθετείται από τις οδούς Μητροπόλεως-Ερμού-Αθηνάς-Σταδίου-Μητροπόλεως και στο τμήμα της οδού Ερμού από την οδό Αθηνάς ως την οδό Αγ. Ασωμάτων.

Σημειώνεται όμως ότι η οδός Σταδίου παραμένει σε κυκλοφορία στο σύνολό της.

Ακόμη, όπως τονίζει χαρακτηριστικά η ΚΥΑ, για «επιτακτικούς λόγους αντιμετώπισης σοβαρού κινδύνου δημόσιας υγείας που συνίσταται στη μείωση του κινδύνου διασποράς του κορονοϊού COVID-19», επιβάλλονται ως μέτρα πρόληψης και για το απολύτως αναγκαίο χρονικό διάστημα προσωρινά κυκλοφοριακά μέτρα και ρυθμίσεις αύξησης του χώρου για την εξυπηρέτηση των πεζών και των μετακινούμενων με ήπιες μορφές μετακίνησης, στην περιοχή του κέντρου της Αθήνας και ειδικότερα επί των οδών Ελευθερίου Βενιζέλου (Πανεπιστημίου), Φιλελλήνων, Βασιλίσσης Όλγας, Ηρώδου Αττικού και Σταδίου (από την οδό Καραγιώργη Σερβίας έως την οδό Μητροπόλεως).

Ο περιορισμός της παρ. 1 δεν καταλαμβάνει μέλη της κυβέρνησης, υφυπουργούς, γενικούς γραμματείς, ειδικούς γραμματείς και υπηρεσιακούς γραμματείς, βουλευτές, δημάρχους, αντιδημάρχους, περιφερειάρχες, αντιπεριφερειάρχες και συντονιστές Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, για μετακινήσεις που αφορούν στην άσκηση των καθηκόντων τους, όσους υπηρετούν στα σώματα ασφαλείας και τις ένοπλες δυνάμεις, καθώς και το ιατρικό, νοσηλευτικό και παραϊατρικό προσωπικό, το διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό του Υπουργείου Υγείας και των αρμόδιων φορέων προστασίας και παροχής υπηρεσιών υγείας και το εξουσιοδοτημένο προσωπικό της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας για την εκπλήρωση των καθηκόντων τους.

Από τα μέτρα της παρ. 1 εξαιρούνται:

 μετακινήσεις οχημάτων μονίμων κατοίκων των περιοχών εφαρμογής της παρούσας

 μετακινήσεις οχημάτων από και προς νομίμως λειτουργούντες χώρους στάθμευσης

 μετακινήσεις επαγγελματικών οχημάτων (TAXI) μόνο για επιβίβαση ή αποβίβαση

τα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Για τις μετακινήσεις των περ. α) και β), ο πολίτης πρέπει να φέρει υποχρεωτικά μαζί του την αστυνομική του ταυτότητα ή διαβατήριο. Ο τρόπος ελέγχου ή/και το αποδεικτικό συνδρομής των προϋποθέσεων των περ. α) και β) καθορίζονται με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου του δήμου Αθηναίων.

Στην περιοχή του κέντρου της Αθήνας όπου θα απαγορευτεί η κυκλοφορία των οχημάτων θα επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση η τροφοδοσία (παράδοση-παραλαβή) με οχήματα που είναι εφοδιασμένα με έγκυρα παραστατικά μεταφοράς εμπορευμάτων και υλικών αποκλειστικά και μόνο προς τον σκοπό της τροφοδοσίας των καταστημάτων και επιχειρήσεων που λειτουργούν κατά την περίοδο που ισχύει η απαγόρευση.

Να σημειωθεί πως θα θυμηθούμε την εποχή του περιορισμού των μετακινήσεων, καθώς θα γίνονται έλεγχοι και θα επιβάλλονται πρόστιμα στους παραβάτες.

Τους ελέγχους για το αν τηρείται η απαγόρευση κυκλοφορίας οχημάτων στο κέντρο της Αθήνας θα κάνει η δημοτική αστυνομία, ενώ τα πρόστιμα θα ανέρχονται σε 150 ευρώ.

Οι οδηγοί που υπάγονται στις εξαιρέσεις θα πρέπει να φέρουν υποχρεωτικά μαζί τους την αστυνομική τους ταυτότητα ή διαβατήριο.

Στην Πανεπιστημίου προβλέπεται η πεζοδρόμηση των τριών από τις έξι συνολικά λωρίδες κυκλοφορίας που έχει σήμερα, ποδηλατόδρομος και αισθητική αναβάθμισή της.

Η ανάπλαση της Πανεπιστημίου θα αποδώσει περίπου 7.000 τ.μ. στον δημόσιο χώρο ενώ αναδεικνύεται και η «Τριλογία» (Εθνική Βιβλιοθήκη - Πανεπιστήμιο - Ακαδημία Αθηνών).

Η παρέμβαση επίσης, θα περιλάβει και την Πατησίων, από την Ομόνοια ως την πλατεία Αιγύπτου, για την ενοποίηση του περιπάτου με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Στην οδό Βασιλίσσης Όλγας, το Ζάππειο ενοποιείται με τον Ναό του Ολυμπίου Διός ενώ η Διονυσίου Αρεοπαγίτου συνδέεται με το Παναθηναϊκό Στάδιο και τον λόφο του Αρδηττού, με διατήρηση της γραμμής του τραμ.

Η πεζοδρόμηση της Β. Όλγας θα δημιουργήσει περίπου 10.500 τ.μ., νέου δημόσιου χώρου.

Η Ηρώδου Αττικού μετατρέπεται σε οδό ελεύθερη από Ι.Χ.. Πρόσβαση στην οδό θα έχουν μόνο τα οχήματα έκτακτης ανάγκης και των κατοίκων. Η ανάπλαση της Ηρώδου Αττικού θα αποδώσει περίπου 5.000 τ.μ. στον δημόσιο χώρο. Η οδός Ερμού μέχρι την οδό Αγ. Ασωμάτων και η οδός Αθηνάς θα μετατραπούν σε οδούς ελεύθερες από Ι.Χ. με εξαιρέσεις τα οχήματα έκτακτης ανάγκης, κατοίκων και ξενοδοχείων.

Η κυκλοφορία των λεωφορείων θα γίνεται μόνο σε καθορισμένους άξονες. 

Περιοχή ελεύθερη από Ι.Χ., γίνεται και η Πλάκα, η Μητροπόλεως, όπως και το Εμπορικό Τρίγωνο, με τις παραπάνω εξαιρέσεις οχημάτων. Για την πλατεία Συντάγματος, το σχέδιο περιλαμβάνει τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων της οδού Φιλελλήνων στο ύψος της πλατείας, για τη δημιουργία ενός νέου κοινόχρηστου χώρου στην καρδιά της πόλης.

Τέλος, στις πλατείες Θεάτρου, Δικαιοσύνης και Κοραή δρομολογούνται σημαντικές τοπικές παρεμβάσεις για την ανάπλασή τους, ενώ σε δεύτερο χρόνο, το σχέδιο προβλέπει την υλοποίηση της σύνδεσης του Περιπάτου με την Ακαδημία Πλάτωνος.

Το έργο αυτό αναμένεται να αλλάξει τελείως την εικόνα της πρωτεύουσας που θα μεταμορφωθεί σε μία πόλη πιο φιλική προς τον πολίτη.

Για την κυκλοφοριακή μελέτη του έργου αυτού συνεργάστηκαν ο Δήμος Αθηναίων με το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο. 

«Όλες οι παρεμβάσεις στη χειρότερη περίπτωση θα έχουν επίπτωση στην πόλη μόλις 4%» ανέφερε ο Δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης, ενώ συμπλήρωσε «Το στοίχημα της πόλης είναι η μεικτή χρήση, να συμβιώνουμε όλοι μαζί οι μόνιμοι κάτοικοι οι εργαζόμενοι και οι τουρίστες, και αυτό θέλουμε να πετύχουμε».

Σε ανακοίνωσή του ο Δήμος Αθηναίων επισημαίνει, επίσης, πως «η Αθήνα υιοθετεί τις καλές πρακτικές πολλών άλλων πρωτευουσών με στόχο την απελευθέρωση και απόδοση επιπλέον 50 στρεμμάτων δημοσίου χώρου στους πολίτες  για την διασφάλιση των κοινωνικών αποστάσεων και την αποσυμφόρηση των μέσων μαζικής μεταφοράς καθώς δίνεται προτεραιότητα στους πεζούς και ποδηλάτες, ενώ αυξάνεται η συχνότητα των λεωφορείων λόγω ταχύτερης κυκλοφορίας στις λεωφορειολωρίδες».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ