Εργαζόμενοι εξ αποστάσεως: Είναι τεμπέληδες ή μη; Τρεις ειδικοί απαντούν

Γράφει η Orianna Rosa Royle στο Fortune Greece

Κάθε άτομο, ομάδα ή οργανισμός είναι διαφορετικός και οι απαιτήσεις για την παραγωγικότητα είναι διαφορετικές.

Είναι γνωστό ότι ο Elon Musk δεν είναι οπαδός της απομακρυσμένης εργασίας. Ο δισεκατομμυριούχος έθεσε ως πρώτο μέλημά του να τερματίσει την πολιτική «εργασία από οπουδήποτε» του Twitter όταν ανέλαβε το τιμόνι του. Έχει επίσης υιοθετήσει την ίδια προσέγγιση στη SpaceX και την Tesla, όπου θέλει τους εργαζομένους στο γραφείο για τουλάχιστον 40 ώρες την εβδομάδα. Γιατί; Επειδή πιστεύει ότι οι εργαζόμενοί του είναι πιο παραγωγικοί στο γραφείο ή μάλλον πιο τεμπέληδες όταν εργάζονται από το σπίτι.

«Όλη αυτή η τάση που συνδέεται με τον Covid και έχει τροφοδοτήσει την παραμονή στο σπίτι έχει ξεγελάσει τους ανθρώπους και τους έχει κάνει να πιστεύουν ότι στην πραγματικότητα δεν χρειάζεται να δουλεύεις σκληρά», έγραψε στο Twitter, πέρυσι.

Η άποψή του είναι τολμηρή αλλά όχι ασυνήθιστη.

Ο συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Salesforce, Marc Benioff, παραπονέθηκε πρόσφατα σε ένα υπόμνημα στο Slack για όλη την εταιρεία ότι οι απομακρυσμένες νέες προσλήψεις έχουν πρόβλημα παραγωγικότητας.

Εν τω μεταξύ, ο διευθύνων σύμβουλος της Disney, Bob Iger, και ο διευθύνων σύμβουλος της Starbucks, Howard Schultz, καλωσόρισαν αμφότεροι το προσωπικό τους από τις διακοπές των Χριστουγέννων κρούοντας τον κώδωνα της επιστροφής στη δουλειά.

Είναι πράγματι τεμπέληδες οι απομακρυσμένοι εργαζόμενοι;

Υπάρχει η πιθανότητα η έλλειψη πρωινής μετακίνησης και στιγμών που δεν είναι απαραίτητες, όπως το να περπατάς στο γραφείο ενός συναδέλφου ή να πετάγεσαι έξω για να πάρεις ένα σάντουιτς, να έχει ως αποτέλεσμα οι απομακρυσμένοι εργαζόμενοι να είναι λιγότερο σωματικά δραστήριοι. Αλλά αυτό δεν είναι το είδος της «τεμπελιάς» για το οποίο ανησυχούν οι διευθύνοντες σύμβουλοι.

Δυστυχώς, οι έρευνες δεν δείχνουν ότι υπάρχει μια απάντηση που να ταιριάζει σε όλους, και οι εργαζόμενοι και τα αφεντικά τους δεν συμφωνούν ούτε σε αυτό το θέμα.

Παρά την έρευνα της Microsoft που διαπίστωσε ότι η πλειοψηφία των εργαζομένων πιστεύει ότι είναι εξίσου παραγωγικοί όταν εργάζονται από το σπίτι, μόνο το 12% των διευθυντών έχουν πλήρη εμπιστοσύνη στην παραγωγικότητα των απομακρυσμένων μελών της ομάδας τους. Εν τω μεταξύ, η Glassdoor διαπίστωσε ότι 1 στους 2 απομακρυσμένους εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης δήλωσαν ότι είναι πιο παραγωγικοί ακριβώς λόγω των ρυθμίσεων εργασίας τους.

Η ασυμφωνία αυτή θα μπορούσε να οφείλεται στο γεγονός ότι, όπως δημοσιεύεται στο Fortune, οι εργαζόμενοι προσθέτουν τη μετακίνησή τους στον νοητικό τους υπολογισμό για το πόσο παραγωγικοί είναι, ενώ οι μάνατζερ δεν το κάνουν.

Παρόλα αυτά, οι μελέτες δείχνουν σταθερά ότι η απομακρυσμένη εργασία είναι καλή για την παραγωγικότητα, γι’ αυτό και πολλές επιχειρήσεις επιλέγουν μια υβριδική λύση.

«Ο τόπος εργασίας κάποιου δεν συσχετίζεται αυτόματα με την εργασιακή ηθική του», επιμένει η Cheryl Naumann, επικεφαλής του τμήματος ανθρώπινου δυναμικού του Πανεπιστημίου του Phoenix.

Πριν από την πανδημία και την «απομακρυσμένη εργασία», υπήρχε πάντα εκείνο το άτομο που έβρισκε κάθε δικαιολογία για να μην εργάζεται – ο τεμπέλης που έκανε πολλά νωχελικά διαλείμματα για καφέ και τριγυρνούσε γύρω από γραφεία που δεν ήταν δικά του. Τουλάχιστον ο «απομακρυσμένος τεμπέλης» δεν σπαταλά ταυτόχρονα και τον χρόνο όλων των άλλων στη διαδικασία. Αλλά το θέμα είναι ότι, είτε στο γραφείο είτε στο σπίτι, πάντα θα υπάρχουν εργαζόμενοι που είναι «τεμπέληδες».

Πώς να κάνετε την ομάδα σας πιο παραγωγική

«Τα νέα μέλη της ομάδας είναι γενικά λιγότερο παραγωγικά», επαναλαμβάνει η Jill Cotton, ειδικός σε θέματα συμβουλών σταδιοδρομίας στη Glassdoor, απηχώντας τον Benioff.

«Ως εκ τούτου, μια αποτελεσματική διαδικασία onboarding είναι ζωτικής σημασίας για να καθοδηγηθούν οι εργαζόμενοι τους πρώτους έξι μήνες και να ενταχθούν σε μια εταιρεία», προσθέτει η ίδια.

Λέει επίσης ότι οι «ανταλλαγές γνώσεων», που κανονικά θα συνέβαιναν στο γραφείο, πρέπει να λαμβάνονται υπόψη για τους απομακρυσμένους εργαζομένους. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τους νεοπροσληφθέντες που βγαίνουν κατευθείαν από την εκπαίδευση ή αλλάζουν κλάδο, οι οποίοι μπορεί να μην γνωρίζουν πώς πραγματικά μοιάζουν οι βέλτιστες πρακτικές.

«Η παραγωγικότητα βασίζεται στην ανατροφοδότηση, την καθοδήγηση και τις ισχυρές προσωπικές σχέσεις μεταξύ των μελών της ομάδας», λέει η Cotton, ενώ προσθέτει ότι «οι εταιρείες πρέπει να εφαρμόσουν δομές που επιτρέπουν στους απομακρυσμένους εργαζομένους να έχουν πρόσβαση σε καθένα από αυτά τα πράγματα για να αποδίδουν τα μέγιστα».

Η Naumann συμφωνεί ότι «η διατήρηση τακτικής επικοινωνίας με τα μέλη της ομάδας από τον διευθυντή απομακρυσμένου προσωπικού είναι ακόμη πιο κρίσιμη».

Ανεξάρτητα από το αν ένας εργαζόμενος εργάζεται εξ αποστάσεως ή στο γραφείο, ισχύει η ίδια βασική αρχή: Για να είναι επιτυχημένοι στο ρόλο τους, οι εργαζόμενοι πρέπει να πετύχουν τους στόχους που έχει θέσει ο διευθυντής τους.

Ως εκ τούτου, εναπόκειται στους διευθυντές να διασφαλίσουν ότι οι εργαζόμενοι ανταποκρίνονται στις προσδοκίες παραγωγικότητας.

«Οι διευθυντές, συμπεριλαμβανομένων των διευθυντών απομακρυσμένων εργαζομένων, πρέπει να εκπαιδεύουν, να καθοδηγούν, να παρακινούν, να διαχειρίζονται και να μετρούν την εργασία. Να θέτουν σαφείς προσδοκίες για τους απομακρυσμένους εργαζομένους σχετικά με τους χρόνους σύνδεσης και εξόδου, την ευελιξία του προγράμματος και τα καθημερινά παραδοτέα, ώστε η σχέση εργασίας εξ αποστάσεως να είναι επιτυχής», προσθέτει ο Naumann.

«Κάθε άτομο, ομάδα ή οργανισμός είναι διαφορετικός και οι απαιτήσεις για την παραγωγικότητα είναι διαφορετικές, οπότε είναι σημαντικό να περιγράψουμε πώς μοιάζει αυτό για όλους, ώστε να είναι ευκολότερο να εντοπίσουμε πού μπορεί να υπάρχουν κενά ή εκπτώσεις», λέει ο James Berry, διευθυντής του UCL MBA.

Για παράδειγμα, ένας εργαζόμενος που έρχεται στο γραφείο, μπορεί να μην πετυχαίνει το ίδιο όγκο δουλειάς με έναν εργαζόμενο που βάζει το κεφάλι κάτω και δουλεύει από το σπίτι. Ομοίως, κάποιος στο γραφείο που αλληλεπιδρά με τους συναδέλφους του, μπορεί να έρθει στις συναντήσεις με περισσότερες ιδέες από ό,τι οι απομακρυσμένοι εργαζόμενοι.

«Για να αντιμετωπιστεί αυτό το ζήτημα, εναπόκειται στις ηγετικές ομάδες να δημιουργήσουν στόχους με βάση το αποτέλεσμα για τους εργαζομένους και να τους αξιολογήσουν με βάση αυτό, σε αντίθεση με μια καθολική ιδέα για το πώς μοιάζει η παραγωγικότητα», προσθέτει ο Berry.

Μόνο αν γνωρίσετε τα άτομα που βρίσκονται πίσω από τις οθόνες της απομακρυσμένης ομάδας σας, μπορείτε να ακολουθήσετε μια προσαρμοσμένη προσέγγιση για τη μέτρηση της παραγωγικότητάς τους, αντί για μια ενιαία λύση που είναι καταδικασμένη να αποτύχει.

Πηγή: Fortune.com

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ