Dr. No - Love Me Do: Η οκτωβριανή ποπ επανάσταση των 60's

Η ταινία «Δρ Νο», με ήρωα τον Τζέιμς Μποντ, και το «Love me do» των Μπιτλς σηματοδότησαν την αρχή μιας νέας εποχής και μιας νέας κουλτούρας



Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ένας άνθρωπος που λεγόταν Μποντ. Τζέιμς Μποντ. Αμερικανός, το επάγγελμά του ορνιθολόγος. Μια ανακάλυψη του είχε χαρίσει τα 15'' της διασημότητας: ότι τα πουλιά της Καραϊβικής, για να βρεθούν στην Καραϊβική, πετούν νοτίως από τα ψυχρότερα κλίματα και όχι βορείως από τη Νότια Αμερική. Το βιβλίο του Τζέιμς Μποντ «Field Guide to Birds of the West Indies» παραμένει κάτι σαν βίβλος στον τομέα της ορνιθολογίας.
Ωστόσο το ονοματεπώνυμο του ορνιθολόγου Τζέιμς Μποντ έμελλε να περάσει με διαφορετικό τρόπο στην Ιστορία, όταν ο συγγραφέας Ιαν Φλέμινγκ αποφάσισε να το δανειστεί και να βαφτίσει με αυτό έναν ήρωά του: τον πλωτάρχη της βρετανικής αντικατασκοπίας Τζέιμς Μποντ, τον πιο διάσημο πράκτορα στον κόσμο της ποπ κουλτούρας.


Η σύλληψη, η γέννηση αλλά και η βάπτιση του πράκτορα 007 έγιναν στην Τζαμάικα, όπου ο Φλέμινγκ βρέθηκε για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Ερωτεύτηκε το μέρος με την πρώτη ματιά και αμέσως μετά τον Πόλεμο αγόρασε ένα τεράστιο οικόπεδο στην παραλία των κοραλλιών, ονομάζοντάς το Goldeneye. Η ονομασία της τοποθεσίας που μετά τον θάνατο του Φλέμινγκ πουλήθηκε στον Μπομπ Μάρλεϊ (και έναν χρόνο αργότερα στον ιδρυτή της Island Records, Κρις Μπλάκγουελ) επρόκειτο να γίνει ο τίτλος ενός από τα μυθιστορήματα με ήρωα τον Τζέιμς Μποντ αλλά και η πρώτη ταινία με τον Πιρς Μπρόσναν στον ρόλο του πράκτορα.
Με θέα τα καταγάλανα νερά της Καραϊβικής ο Φλέμινγκ επρόκειτο να γράψει πολλά από τα 14 μυθιστορήματα του Μποντ, ο οποίος στις 5 Οκτωβρίου του 1962 εμφανίστηκε για πρώτη φορά δημοσίως ως ήρωας του σινεμά. Τότε ήταν που ο «Δρ Νο», η πρώτη κινηματογραφική ταινία Τζέιμς Μποντ με πρωταγωνιστή τον Σον Κόνερι στον ρόλο του πράκτορα, έκανε τη λονδρέζικη πρεμιέρα του. Πέντε δεκαετίες αργότερα και έχοντας αλλάξει πέντε φορές πρόσωπο (Τζορτζ Λέιζενμπι, Ροτζερ Μουρ, Τίμοθι Ντάλτον, Μπρόσναν και Ντάνιελ Κρεγκ) ο Τζέιμς Μποντ παραμένει ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα και αγαπητά πρόσωπα της ποπ κουλτούρας.
Με την 23η επίσημη ταινία Τζέιμς Μποντ, το «Skyfall», ο Μποντ κλείνει μισό αιώνα κινηματογραφικής δράσης. Και με αυτή την αφορμή οι Albert R. Broccoli's EON Productions, Metro-Goldwyn-Mayer Studios, Sony Pictures Entertainment και Twentieth Century Fox Home Entertainment ανακήρυξαν προσφάτως την 5η Οκτωβρίου 2012 «Παγκόσμια Ημέρα Bond». Δεν έχει επίσης περάσει πολύς καιρός από την εναρκτήρια τελετή των Ολυμπιακών Αγώνων του Λονδίνου, όπου ο Τζέιμς Μποντ κήρυξε, επί της ουσίας, την έναρξη.
Ο επινοητικός Φλέμινγκ, ο επίμονος Μακ Κλόρι Αρχικώς ο Φλέμινγκ θεώρησε ότι τέσσερα μυθιστορήματα Τζέιμς Μποντ ήταν αρκετά, όμως οι εκδότες του τον έπεισαν να εξακολουθήσει να γράφει ώσπου να «σκοτώσει» τον ήρωα, κάτι που έγινε στο δέκατο μυθιστόρημα. Οπως αποδείχτηκε, όμως, ο θάνατος του Μποντ στο «Ζεις μονάχα δυο φορές» ήταν ψεύτικος.
Στο συγκεκριμένο μυθιστόρημα οι αναγνώστες και φαν του Μποντ μαθαίνουν επιτέλους κάποια στοιχεία για το παρελθόν του μυστηριώδους πράκτορα: ο πατέρας του ήταν ένας Σκωτσέζος ονόματι Αντριου Μποντ, υπάλληλος σε εταιρεία κατασκευής όπλων. Η μητέρα του ήταν Ελβετίδα, με το σέξι όνομα Μονίκ Ντελακρουά. Χάρη στη φύση του επαγγέλματος του πατέρα του, ο Τζέιμς γνώρισε από πολύ νωρίς τον κόσμο. Ομως ο πρόωρος θάνατος των γονιών του, όταν εκείνος ήταν μόλις 11 ετών, είχε ως αποτέλεσμα να τον μεγαλώσει η θεία του στην Αγγλία. Προτού στρατευθεί στο Βασιλικό Ναυτικό ο Τζέιμς φοίτησε στη σχολή του Ετον και στο Κολέγιο Φετς του Εδιμβούργου, ενώ διόλου τυχαία ο ίδιος ο Φλέμινγκ είχε περάσει από το Ετον προτού η Υπηρεσία Πληροφοριών του Βασιλικού Ναυτικού τον καλέσει επίσης στους κόλπους της.
Λίγοι ενδεχομένως να θυμούνται ότι το ντεμπούτο του Τζέιμς Μποντ στον κινηματογράφο είχε προκαλέσει αρκετό θόρυβο. Κατ' αρχάς, ο «Δρ Νο» δεν ήταν η πρώτη επιλογή της United Artists για μεταφορά μυθιστορήματος του Φλέμινγκ στο σινεμά. Ηταν η «Επιχείρηση Κεραυνός - Thunderball». Αυτό το μυθιστόρημα είχε εκδοθεί το 1961 αλλά εκείνη την εποχή ένας σκηνοθέτης ονόματι Κέβιν Μακ Κλόρι είχε μηνύσει τον Φλέμινγκ ισχυριζόμενος ότι για το «Thunderball» ο δεύτερος είχε κλέψει ιδέες από το στόρι μιας ταινίας που ο Μακ Κλόρι επρόκειτο να γυρίσει.
Αυτό το γεγονός ανάγκασε την παραγωγή να προχωρήσει στη μεταφορά ενός άλλου μυθιστορήματος Μποντ στον κινηματογράφο, του «Δρος Νο». Ο Μακ Κλόρι κέρδισε τα κινηματογραφικά δικαιώματα για το «Thunderball» και όταν αυτή η ταινία γυρίστηκε τελικά το 1965, ο ίδιος κράτησε καθήκοντα συμπαραγωγού. Σαν να μην έφτανε αυτό, το 1983 ο Μακ Κλόρι άσκησε το δικαίωμά του να γυρίσει ξανά την ταινία, ως «Ποτέ μην ξαναπείς ποτέ», πείθοντας μάλιστα τον Σον Κόνερι να επιστρέψει στον ρόλο του Μποντ, μια δεκαετία μετά την προτελευταία του εμφάνιση στα «Διαμάντια είναι παντοτινά». Το «Ποτέ μην ξαναπείς ποτέ» είναι μια ταινία που δεν συμπεριλαμβάνεται στις επίσημες του Τζέιμς Μποντ.



Σύμβολο της σεξουαλικής επανάστασης Επίσημες θεωρούνται όλες οι ταινίες Μποντ που γυρίστηκαν κάτω από την ομπρέλα της εταιρείας Eon Productions, η οποία ιδρύθηκε το 1961 από τον Αλμπερτ Μπρόκολι και τον Χάρι Σάλτσμαν. Ο κινηματογραφικός Τζέιμς Μποντ υπήρξε τέκνο της δεκαετίας του 1960, παιδί του Ψυχρού Πολέμου αλλά και προϊόν της σεξουαλικής επανάστασης: σε αυτήν οφείλει κατά το μεγαλύτερο ποσοστό την παγκόσμια και ανεξίτηλη δημοτικότητά του.
Ο Μποντ κάνει χαλαρό σεξ, χωρίς κανέναν ηθικό ενδοιασμό, με όποια γυναίκα βρεθεί στο διάβα του, είτε από το ίδιο στρατόπεδο είτε από το αντίπαλο. Το σεξαπίλ του εκμεταλλεύτηκαν έξυπνα ευφυείς επιχειρηματίες όπως ο Χιου Χέφνερ, εκδότης του περιοδικού «Playboy», το οποίο έχει την ίδια ηλικία με τα μυθιστορήματα του Μποντ. Μέγας φαν, ο Χέφνερ είχε δημοσιεύσει ένα διήγημα του Φλέμινγκ το 1960 στο περιοδικό του.
Εχουν γραφεί πολλά κείμενα και δοκίμια για την επιρροή που δεν έπαψε ποτέ να ασκεί ο Τζέιμς Μποντ. «Είναι ο πράκτορας 007 "νιτσεϊκός ή δουμαϊκός υπεράνθρωπος"» διερωτάται ο Ουμπέρτο Εκο στις «Αφηγηματικές δομές του Φλέμινγκ», ενώ στο δικό του δοκίμιο ο Γκέοργκ Ζέελνες αναδεικνύει τις αρετές ενός «κρατικού τρομοκράτη σε υπόδειγμα ρόλων»: αμετανόητα Βρετανός, γνήσιος εκπρόσωπος της αγγλικής παράδοσης της πειρατείας, τραχύς αλλά και με τρόπους, ανθρώπινος αλλά και υπεράνθρωπος, λεπτεπίλεπτος αλλά και βάρβαρος - όλα όσα όλοι μας ενδεχομένως θα θέλαμε να είμαστε, είτε το παραδεχόμαστε είτε όχι. 

Πηγή: tovima.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ