Αλίκη, Μελίνα, Τζένη, Μαρινέλλα, Χορν & Μάριος Φραγκούλης τραγουδούν Μάνο Χατζιδάκι - Αφιέρωμα 22 χρόνια από τον θάνατο του

Μουσική και Μάνος Χατζηδάκις είναι για πολλούς ταυτόσημες έννοιες. Ας απολαύσουμε μοναδικές ερμηνείες των έργων του αλησμόνητου συνθέτη, ως μία ύστατη απόδοση μνήμης στα 22 χρόνια από το θάνατο του.

Ο Μάνος Χατζιδάκις γεννήθηκε στην Ξάνθη 23 Οκτωβρίου 1925 και πέθανε σαν σήμερα 15/06 του 1994. Ο πατέρας είχε καταγωγή από το χωριό Μύρθιο Αγίου Βασιλείου του Ρεθύμνου και η μητέρα του από την Αλεξανδρούπολη. Ξεκίνησε μαθήματα πιάνου και αρμονίας σε ηλικία τεσσάρων ετών. Σε ηλικία 7 ετών εγκαθίσταται στην Αθήνα, ενώ ο θάνατος του πατέρα του και η έναρξη του Β’παγκοσμίου πολέμου, τον αναγκάζουν να δουλέψει από αρκετά νεαρή ηλικία. Συγχρόνως επεκτείνει τις μουσικές του γνώσεις παρακολουθώντας ανώτερα θεωρητικά μαθήματα με τον Μενέλαο Παλλάντιο, την περίοδο, ενώ ξεκινά και σπουδές Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, τις οποίες όμως δεν θα ολοκληρώσει. Την ίδια περίοδο συνδέεται με άλλους καλλιτέχνες και διανοούμενους, προσωπικότητες που επηρέασαν τη διαμόρφωση του χαρακτήρα του και ανέδειξαν τις αρετές του.

 

 Θάλασσα Πλατιά-Από την ταινία ''Μανταλένα'' 1960 με την Αλίκη Βουγιουκλάκη

 

Σ' αγαπώ- Από την ταινία ''Χτυποκάρδια στο θρανίο'' 1963

Ο γλάρος-Aπό την ταινία ''Η Αλίκη στο ναυτικό'' 1961

 

Κυρ Αντώνης- (Συλλεκτικ​ό Μελίνα & Μάνος)

 

Πάμε μια βόλτα στο φεγγάρι-Μελίνα Μερκούρη

Η πρώτη εμφάνιση του Χατζιδάκι ως συνθέτη πραγματοποιείται το 1944 με τη συμμετοχή του στο έργο Τελευταίος Ασπροκόρακας του Αλέξη Σολωμού στο Θέατρο Τέχνης του Κάρολου Κουν. Η συνεργασία του με το Θέατρο Τέχνης θα διαρκέσει περίπου δεκαπέντε χρόνια και αποφέρει μουσική για σημαντικό αριθμό έργων του σύγχρονου θεάτρου.

 

Μην τον ρωτάς τον ουρανό-Τζένη Καρέζη

 

 

Οδός Ονείρων-Η Μαρινέλλα τραγουδά Χατζηδάκη

 

Το 1946 καταγράφεται και η πρώτη του εργασία για τον κινηματογράφο στην ταινία Αδούλωτοι Σκλάβοι και στα επόμενα χρόνια συνθέτει μουσική για πολλές ελληνικές ή ξένες ταινίες. Παράλληλα με το Ελληνικό Χορόδραμα, η τραγωδός Μαρίκα Κοτοπούλη αναθέτει στον Χατζιδάκι τη σύνθεση της μουσικής για τις Χοηφόρες (1950) από την Ορέστεια του Αισχύλου. Το γεγονός αυτό αποτελεί την αρχή της ενασχόλησης του Χατζιδάκι με πολλές αρχαίες τραγωδίες.

Κώστας Μακεδόνας, Μαρινέλλα - Το πέλαγο είναι βαθύ

 

Το 1961 του απονέμεται το βραβείο όσκαρ για το τραγούδι Τα παιδιά του Πειραιά, από την ταινία του Ζυλ Ντασέν Ποτέ την Κυριακή, το οποίο συμπεριλαμβάνεται και στα δέκα εμπορικότερα τραγούδια του εικοστού αιώνα.

Μάνος Χατζηδάκις-Δημήτρης Χορν: ο ηθοποιός

Ο ίδιος ο Χατζιδάκις, θεωρεί πως η ελαφρά μουσική του για τον κινηματογράφο του προσδίδει μια «ανεπιθύμητη λαϊκότητα» την οποία δεν αποδέχεται και φθάνει στο σημείο να αποκηρύξει μεγάλο μέρος της. Σημαντικός σταθμός στο έργο του Χατζιδάκι για το θέατρο αποτελεί ακόμα η παράσταση Οδός Ονείρων 1963 σε σκηνοθεσία Αλέξη Σολωμού και πρωταγωνιστή το Δημήτρη Χορν. Το 1966 ο Μάνος Χατζιδάκις επισκέπτεται την Αμερική προκειμένου να ανεβάσει στο Broadway με τον Ζυλ Ντασέν και τη Μελίνα Μερκούρη τη θεατρική διασκευή του Ποτέ την Κυριακή με τον τίτλο Illya Darling. Κατά την παραμονή του στην Αμερική έρχεται σε επαφή με την ποπ και ροκ αμερικανική μουσική σκηνή, γεγονός που έχει σαν αποτέλεσμα την ηχογράφηση του κύκλου τραγουδιών Reflections σε συνεργασία με το συγκρότημα New York Rock and Roll Ensemble. Παράλληλα ξεκινά τη σύνθεση λιμπρέτων για τρία μουσικά έργα (Μεταμορφώσεις, Όπερα για Πέντε, Ντελικανής) ενώ ηχογραφεί και το Χαμόγελο της Τζοκόντας, ένα από τα περισσότερο γνωστά έργα του.

TΟ ΠΕΛΑΓΟ ΕΙΝΑΙ ΒΑΘΥ - ΝΤΑΛΑΡΑΣ & ΜΑΡΙΝΕΛΛΑ / DALARAS & MARINELLA

 

Πες μου μια λέξη- Μάριος Φραγκούλης –Άννα Λινάρδου

Το 1972 επιστρέφει στην Αθήνα και τον επόμενο χρόνο ιδρύει το μουσικό καφεθέατρο «Πολύτροπο», το οποίο επιδιώκει, σύμφωνα με τον ίδιο, «μια τελετουργική παρουσίαση του τραγουδιού, μ' όλα τα μέσα που μας παρέχει η σύγχρονη θεατρική εμπειρία». Η περίοδος αυτή, μέχρι το τέλος της ζωής του, θεωρείται η περισσότερο ώριμη στη μουσική του σταδιοδρομία και σηματοδοτείται με την ηχογράφηση του Μεγάλου Ερωτικού. Με το πέρας της στρατιωτικής δικτατορίας διορίζεται «Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής» της Λυρικής Σκηνής για το διάστημα 1975-1977 ενώ την περίοδο 1975-1982 αναλαμβάνει καθήκοντα Διευθυντή της Κρατικής Ορχήστρας καθώς και Διευθυντή του κρατικού ραδιοσταθμού Τρίτο Πρόγραμμα. Η παρουσία του στο Τρίτο Πρόγραμμα αποτελεί μέχρι σήμερα σημείο αναφοράς και ίσως την ποιοτικότερη περίοδο του ραδιοσταθμού. Το 1979 ο Χατζιδάκις καθιερώνει τις «Μουσικές Γιορτές» στα Ανώγεια της Κρήτης που περιλαμβάνουν τοπικούς λαϊκούς χορούς και τραγούδια. Την περίοδο 1981-1982 διοργανώνει επίσης τους «Μουσικούς Αγώνες» στην Κέρκυρα ένα μουσικό διαγωνισμό για νέους Έλληνες συνθέτες.

  

Αν θυμηθείς τ΄όνειρό μου-Μάριος Φραγκούλης

Αξιοσημείωτη είναι και η συμμετοχή του στην έκδοση του πολιτιστικού περιοδικού Το Τέταρτο, το οποίο καταγράφει τα καλλιτεχνικά και κοινωνικά δρώμενα μέσα από τις πολιτικές τους διαστάσεις. Παράλληλα, συστήνει το 1985, την ανεξάρτητη δισκογραφική εταιρεία «Σείριος», η οποία λειτουργεί μέχρι σήμερα. Από το 1976 συνεργάζεται με τη Μαρία Φαραντούρη σε τέσσερις δίσκους του "Η εποχή της Μελισσάνθης" (1980),"Τα Παράλογα",(1976),"Σκοτεινή Μητέρα(1986) και στη "Ρωμαϊκή Αγορά"(1986) καθώς και σε πάρα πολλές συναυλίες μέχρι το 1991.

Στα τέλη του 1989 ο Χατζιδάκις ιδρύει την Ορχήστρα των Χρωμάτων με σκοπό να παρουσιάσει έργα που συνήθως δεν καλύπτονται από τις συμβατικές συμφωνικές ορχήστρες. Ο ίδιος ο Χατζιδάκις την διηύθυνε μέχρι το τέλος της ζωής του δίνοντας συνολικά είκοσι συναυλίες και δώδεκα ρεσιτάλ ελληνικού και διεθνούς ρεπερτορίου. Πέθανε στις 12 Ιουνίου 1994 από οξύ πνευμονικό οίδημα και ετάφη στην Παιανία.

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ