«Συνταγή» που καθυστερεί τα γηρατειά, δημιούργησαν Κινέζοι ερευνητές

Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Χονγκ Κονγκ κατάφεραν να σχεδιάσουν λεπτομερώς μια «συνταγή» που καθυστερεί τη διαδικασία της γήρανσης σε ποντίκια, ελπίζοντας ότι θα μπορέσουν να την επαναλάβουν και στους ανθρώπους.

Σύμφωνα με το in.gr, με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν στο επιστημονικό έντυπο Cell Metabolism, η μελέτη πρόκειται για συνέχεια της έρευνας που είχe γίνει το 2005 και έριχνε φως στην πρόωρη γήρανση ή σύνδρομο Hutchinson-Gilford (ή προγηρία -HGPS), μια σπάνια γενετική ασθένεια που επηρεάζει ένα στα τέσσερα εκατομμύρια παιδιά.

Το σύνδρομο εκδηλώνεται πριν την συμπλήρωση του 12ου μήνα ζωής του βρέφους. Αν και η πνευματική ανάπτυξη είναι φυσιολογική, οι ασθενείς σταματούν να αναπτύσσονται, χάνουν λιπώδη ιστό και υποφέρουν από δερματική γήρανση και τριχόπτωση. Όπως και οι ηλικιωμένοι, τα παιδιά με προγηρία υποφέρουν από ακαμψία αρθρώσεων και αρτηριοσκλήρωση που μπορεί να προκαλέσει καρδιακή νόσο και εγκεφαλικό επεισόδιο. Οι περισσότεροι ασθενείς αποβιώνουν πριν συμπληρώσουν το 20ο έτος ζωής.

Στην έρευνα των Κινέζων επιστημόνων διαπιστώθηκε ότι μια μετάλαξη στην πρωτεΐνη λαμίνη Α, η οποία βρίσκεται στα τοιχώματα του πυρήνα των ανθρώπινων κυττάρων, διακόπτει την διαδικασία αποκατάστασης των κυττάρων και έτσι προκύπτει η πρόωρη γήρανση.

Μελετώντας τρωκτικά αλλά και κάνοντας πειράματα σε εργαστηριακά δισκία, διαπίστωσαν ότι η φυσιολογική λαμίνη Α προσδένεται και ενεργοποιεί το γονίδιο SIRT1, που οι επιστήμονες έχουν ήδη συσχετίσει με τη μακροζωία.

«Μπορούμε να δημιουργήσουμε φάρμακα που θα μιμούνται την λαμίνη Α ή θα αυξάνουν την πρόσδεση λαμίνης Α και γονιδίου SIRT1», εξηγεί ο Δρ Λιου Μπαοχουα, επίκουρος καθηγητής Βιοχημίας στο Πανεπιστήμιο του Χονγκ Κονγκ.

Οι επιστήμονες μελέτησαν επίσης κατά πόσο η αποτελεσματική πρόσδεση της λαμίνης Α και του γονδίου SIRT1 μπορεί να ενισχυθεί με ρεσβερατρόλη, συστατικό που περιέχεται στα κόκκινα σταφύλια και άλλα φρούτα. Μελέτες έχουν δείξει ότι η ρεσβερατρόλη μπορεί να επιβραδύνει τη γήρανση ή να διατηρήσει υγιείς τους ηλικιωμένους.

Τα υγιή ποντίκια που σιτίστηκαν με συμπυκνωμένη ρεσβερατρόλη είχαν σημαντικά καλύτερη υγεία από τα ποντίκια που δεν πήραν την ουσία. «Καταφέραμε να καθυστερήσουμε την απαρχή της γήρανσης και να παρατείνουμε την υγιή διαβίωση των πειραματόζωων», εξηγεί ο Δρ Μπαοχουα.

Επίσης, τα ποντίκια με προγηρία έζησαν 30% περισσότερο όταν πήραν ρεσβερατρόλη, συγκριτικά με τα ομοιοπαθή τρωκτικά που δεν έκαναν θεραπεία.