"Είδηση βόμβα" €9,3 δισ. επιδοτήσεων που εκκρεμούν απειλεί τον προϋπολογισμό

Αντισταθμίζονται μόνο μερικώς από τις λεγόμενες "προκαταβολές" 2,5 δισ. ευρώ του πακέτου Juncker αφού -σύμφωνα με πληροφορίες από κοινοτικές πηγές- θα έρθουν βάσει των  κανονισμών της ΕΕ σε… υπο-δόσεις και με προαπαιτούμενα.

Μία δυνητική δημοσιονομική "βόμβα" 9,3 δισ. ευρώ που πρέπει να "απασφαλισθεί" μέσα στους επόμενους μήνες δημιουργούν τα 3 δισ. ευρώ των υποχρεώσεων για εκκρεμείς επιδοτήσεις του αναπτυξιακού νόμου (υπαγωγές ακόμη και από το 2004 σε έργα που επιχειρείται να ολοκληρωθούν), αλλά και οι υπερδεσμεύσεις 6,3 δισ. ευρώ του πρώτου ΕΣΠΑ που... χρονίζουν.

Οι συμβάσεις για έργα που επιδοτούνται από το ΕΣΠΑ 2007-2013 που λήγει φέτος, έχουν αξία κατά 6,3 δισ. ευρώ μεγαλύτερη των κονδυλίων που έχουν προβλεφθεί (30,6 δισ. ευρώ έναντι 24,3 δισ. ευρώ προϋπολογισμού σε όρους δημόσιας δαπάνης). Ο λόγος για τη λεγόμενη "υπερδέσμευση", η οποία, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε χθες ο νέος υπουργός Οικονομίας Νίκος Χριστοδουλάκης, παραμένει ακόμη παρούσα και έχει περιοριστεί μόνο σε έναν βαθμό (σε 25,9%). Τα έργα που έχουν συμβασιοποιηθεί πρέπει, είτε να καλυφθούν από εθνικό χρήμα (που δεν υπάρχει λόγω μνημονίου) ή να ενταχθούν σε νέο πρόγραμμα (πχ νέο ΕΣΠΑ αν είναι επιλέξιμα) ή να… απενταχθούν.
Στο πεδίο των αναπτυξιακών νόμων, ο κ. Χριστοδουλάκης δημοσιοποίησε χθες ότι τα υλοποιήσιμα εκκρεμή επενδυτικά έργα υπολογίζονται στα 3 δισ. ευρώ, καθώς από τον Νόμο του 2011 μόνο 9 στις 1.000 ιδιωτικές επενδύσεις ολοκληρώθηκαν και από τον Ν. του 2014 από τις 10.000 υπαγωγές έχουν ολοκληρωθεί οι 5.100 και 2.000 είναι εντελώς ανενεργές...
 
Σε υποδόσεις οι προκαταβολές Juncker
 
Όσο για το αναπτυξιακό αλλά και δημοσιονομικό "δώρο" των προκαταβολών 2,5 δισ. ευρώ που προβλέπονται στο σχέδιο Juncker ως αντίβαρο του 3ου μνημονίου  (κάθε εισροή προσμετράται στο πρωτογενές πλεόνασμα), σύμφωνα με πληροφορίες από κοινοτικές πηγές, θα έρθει σε… υποδόσεις και με "προαπαιτούμενα" με βάση όσα ορίζουν οι κανόνες κατανομής των διαρθρωτικών κονδυλίων της ΕΕ για όλα τα κράτη:
-Μετά τις εκλογές, το πιθανότερο τον Οκτώβριο, αναμένονται 500 εκατ ευρώ περίπου από την αναδρομική αύξηση από το 95% στο 100% της συγχρηματοδότησης στο ΕΣΠΑ 2007-2013. Ωστόσο, το 1 δισ. ευρώ περίπου της αποπληρωμής του ίδιου ΕΣΠΑ που ανακοινώθηκε το καλοκαίρι ότι θα αποδεσμευθεί νωρίτερα από το προβλεπόμενο (κανονικά θα ερχόταν ανάμεσα στα έτη 2017-2020) δεν μπορεί να έρθει γρήγορα, αναφέρουν κοινοτικές πηγές, εξηγώντας ότι μοιραία θα αποτελεί δημοσιονομικό στήριγμα τους επόμενους μήνες ή (το πιθανότερο) έτη.
-Επιχειρείται εντός του έτους να φτάσει και η πρόσθετη προκαταβολή 500 εκατ. ευρώ (πρόσθετη προκαταβολή νέου ΕΣΠΑ για το 2015), ενώ για  το επόμενο έτος και εφόσον δαπανηθούν τα προηγούμενα ποσά, θα έρθουν ακόμη 500 εκατ. ευρώ της προκαταβολής του 2016…
 
Τα μεγάλα μέτωπα του Υπ. Οικονομίας
 
Ο νέος Υπ. Οικονομίας Νίκος Χριστοδουλάκης σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε χθες και στο υλικό που διέμεινε, κατέγραψε τα πολλά και μεγάλα μέτωπα στο πεδίο των κοινοτικών κονδυλίων και των αναπτυξιακών σχεδίων, παρουσίασε το σχέδιο των επόμενων ημερών αλλά και μηνών και περιέγραψε με μελανά χρώματα την κατάσταση αποεπένδυσης της Ελλάδας και την ανάγκη στήριξης του ιδιωτικού τομέα. Η παρουσίασή του ξεπέρασε σαφέσταστα τα χρονικά όρια της υπηρεσιακής κυβέρνησης και σε σχετικό ερώτημα απάντησε "είμαστε υπηρεσιακή κυβέρνηση, αλλά δυστυχώς δεν υπάρχουν υπηρεσιακά προβλήματα"…
 
Τροχάδην  για το  ΕΣΠΑ
 
Για το ΕΣΠΑ 2017-2013 που... θεωρητικά τελειώνει φέτος, έγινε σαφές ότι για να διασφαλιστεί η απορρόφηση του 1 δισ. ευρώ που απομένει, απαιτείται παράταση 6-12 μηνών που θα αιτηθεί εκ νέου η υπηρεσιακή κυβέρνηση. Ο υπουργός προανήγγειλε αποστολή στις Βρυξέλλες όπου θα διαπραγματευθεί τα εκκρεμή θέματα, ενώ την άλλη εβδομάδα έρχεται στην Αθήνα κλιμάκιο της αρμόδιας διεύθυνσης της Κομισιόν, και θα λάβει χώρα Επιτροπή Παρακολούθησης αλλά και σχέδιο εξυγίανσης- αναθεώρησης των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων.
Παράλληλα, θα πρέπει να βρεθεί λύση για το -χρόνιο- ζήτημα των υπερδεσμεύσεων που παραμένει κραταιό. Τα στοιχεία που δόθηκαν χθες στην δημοσιότητα δείχνουν  ότι σήμερα,  η συνολική απορρόφηση των διαθέσιμων πόρων ανέρχεται σε 20,3 δισ. ευρώ (ή 91,7%). Το ποσό των ενταγμένων έργων (προκήρυξη διαγωνισμού) σε όρους συγχρηματοδοτούμενης δημόσιας δαπάνης ανέρχεται σε 35,5 δισ. ευρώ (ή 145,8%). Το ύψος των νομικών δεσμεύσεων σε όρους συγχρηματοδοτούμενης Δημ. Δαπάνης ανέρχεται σε 30,6 δισ. ευρώ (ή 125,9%)...
Αναφορικά με την πορεία της απορρόφησης, έγινε καταγραφή των καθυστερήσεων του 2015 αλλά και επισημάνθηκε η σταδιακή  ομαλοποίηση  των εκταμιεύσεων από τον Αύγουστο και μετά, "σε διαρκή επαφή με το ΓΛΚ".   
Η υπηρεσιακή κυβέρνηση θα πρέπει να διαχειριστεί παράλληλα το μεγάλο ζήτημα των αιτήσεων πληρωμών από το νέο (και το παλαιό) ΕΣΠΑ που είχε προγραμματιστεί για τον Σεπτέμβριο και να προετοιμάσει το έδαφος για τις τελικές αιτήσεις του 2015 στο τέλος του έτους. Σημειώνεται ότι το 2014 οι αιτήσεις Δεκεμβρίου είχαν διαμορφωθεί σε 700 εκατ. ευρώ περίπου εκ των οποίων τα 350 εκατ. ευρώ έφτασαν ως πληρωμή στην αρχή του 2015 στον λογαριασμό της ΤτΕ μαζί με την προκαταβολή του 2014 και δεν είναι σαφές πως έχει αξιοποιηθεί την περίοδο της απουσίας δόσεων από τους δανειστές.
Ο κ. Χριστοδουλάκης προανήγγειλε και την έναρξη της διαπραγμάτευσης για αύξηση των κονδυλίων του νέου ΕΣΠΑ μέσω της λεγόμενης "ρήτρας αναθεώρησης" μιλώντας για "μεροληψία της μεθοδολογίας κατανομής των πόρων" με βάση διαθέσιμα στοιχεία  ΑΕΠ 2007-2009 πριν δηλαδή τις επιπτώσεις της κρίσης. Αν η κατανομή είχε στηριχθεί σε πρόσφατα στατιστικά στοιχεία, "η Ελλάδα θα ελάμβανε σημαντικά αυξημένους πόρους, ως  μέρισμα της κρίσης" ανέφερε.  Επισήμανε ότι θα έπρεπε να  προβλεφθεί ένα "ΕΣΠΑ Κρίσης" και μίλησε για ριζική αλλαγή των προγραμμάτων του νέου ΕΣΠΑ προς τις επιχειρήσεις με βάση την νέα πραγματικότητα που βιώνουν λόγω κρίσης.
 
Αναπτυξιακός νόμος
 
Για το νέο αναπτυξιακό νόμο (σ.σ. ουσιαστικά παραμένει ανενεργός πάνω από έναν χρόνο στο πεδίο των νέων υπαγωγών) ο υπηρεσιακός υπουργός πρότεινε τη δημιουργία ενός Fund στο οποίο θα υπαχθούν οι ΜΜΕ. Το fund θα είναι εισηγμένη εταιρεία ώστε να ελέγχεται από όλους τους αρμόδιους μηχανισμούς.
Εξήγησε επίσης ότι  σήμερα υπάρχει απουσία ενός μηχανισμού αξιόπιστης μέτρησης της πιστοληπτικής ικανότητας των επιχειρήσεων και πρότεινε τη δημιουργία ενός Οργανισμού Πιστοληπτικής Αξιολόγησης Η οργάνωση, επισήμανε, θα αναληφθεί από την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών που θα αξιολογεί την φερεγγυότητα των ελληνικών επιχειρήσεων και θα δίνει μια διαβάθμιση η οποία θα είναι δημόσια. Η διαβάθμιση της εταιρίας θα είναι προϋπόθεση για την ένταξη της στον αναπτυξιακό νόμο.
Έθεσε ως προϋποθέσεις επιλεξιμότητας την έρευνα και ανάπτυξη των επιχειρήσεων αλλά και  την αύξηση της απασχόλησης. "Χωρίς νέα μαζική απασχόληση, η χώρα και η κοινωνία θα καταρρεύσει" επισήμανε ο κ. Χριστοδουλάκης.

ΠΗΓΗ: capital.gr

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr