4 + 1 tips για να κάνουμε το παιδάκι μας πιο ευτυχισμένο - Όλα όσα πρέπει να του λέμε καθημερινά...

Μία ειδική δύναμη που έχουν οι λέξεις, όπως λέει και το γνωστό ρητό, είναι ότι «η γλώσσα κόκκαλα δεν έχει και κόκκαλα τσακίζει».

Κάθε λέξη και φράση που λέμε πάνω στα νεύρα ή την απελπισία μας (από τη συμπεριφορά του παιδιού!) έχει μεγάλη επίπτωση στην ψυχή του.

Μιλώντας όμορφα και ενθαρρυντικά βοηθάμε το παιδί να αναπτυχθεί, ενώ με τις φωνές και τα αρνητικά λόγια το φρενάρουμε και του δημιουργούμε βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα προβλήματα. 

Γράφει η Δρ. Λίζα Βάρβογλη στο varvogli.gr

Ξεκινήστε τη μέρα σας με μια θετική επιβεβαίωση όπως, «Σήμερα είναι μια ακόμα ωραία μέρα»

Οι θετικές επιβεβαιώσεις είναι μικρές θετικές φρασούλες σε χρόνο ενεστώτα, που μας υπενθυμίζουν κάτι που θέλουμε να πετύχουμε, ακόμα και αν δεν το έχουμε καταφέρει. Με το να κάνουμε αυτή τη θετική δήλωση στο παρόν, σαν να ισχύει αυτή τη στιγμή, βάζουμε τις καλές συνθήκες να ισχύουν ήδη και κατευθύνουμε το μυαλό μας προς τη θετική κατεύθυνση που θέλουμε. Ξεκινώντας έτσι τη μέρα σας, με κάτι θετικό, αντί το γνωστό «γρήγορα, θα αργήσεις στο σχολείο» ή άλλα παρόμοια, βάζετε τα θεμέλια για μια όμορφη μέρα για το παιδί σας κι εσάς.

«Σε αγαπώ»

Είναι ίσως η σημαντικότερη και ‘δυνατότερη’ φράση που ένας γονιός μπορεί να πει στο παιδί του, χωρίς να χάσει την ισχύ και την ομορφιά της ποτέ! Στα παιδιά, μικρά ή μεγάλα, αρέσει να ακούν τους γονείς τους να τους λένε ότι τα αγαπάνε. Ειδικά όταν ένα παιδί κάνει μια αταξία ή έχει κακή συμπεριφορά, ρωτάει τους γονείς του: «με αγαπάς;». Το παιδί κάνει αυτή την ερώτηση επειδή καταλαβαίνει ότι δε φέρθηκε σωστά και ξαφνικά φοβάται μήπως χάσει την αγάπη του γονιού. Όμως, αγαπάμε τα παιδιά μας γι’ αυτό που είναι και όχι γι’ αυτό που κάνουν, οπότε είναι απαραίτητο να τα διαβεβαιώνουμε με ένα απλό «σε αγαπώ» κάθε μέρα για το πώς νιώθουμε απέναντί τους.

«Πες μου ένα όμορφο πράγμα που έγινε στη μέρα σου»

Καταρχήν κάνουμε στο παιδί την ερώτηση με μορφή δήλωσης, χωρίς να ρωτάμε «θα μου πεις κάτι όμορφο που έγινε στη μέρα σου;», γιατί αν το παιδί απαντήσει «όχι, δε θα σου πω», τότε τελείωσε η συζήτηση! Δε ρωτάμε από περιέργεια, ούτε για να ρωτήσουμε στη συνέχεια αν έγινε κάτι κακό. Το σημαντικό σε αυτή την ερώτηση είναι να δείξουμε στο παιδί μας ότι ενδιαφερόμαστε για τη μέρα του και να το στρέψουμε να συνηθίσει να βλέπει πάντα κάτι καλό και θετικό, ακόμα και στη ρουτίνα και την καθημερινότητά του. Έτσι, ο εγκέφαλος του παιδιού ‘κουρδίζεται’ με θετικό τρόπο.

«Είσαι ό,τι καλύτερο μου έχει συμβεί»

Με αυτή ή κάποια ανάλογη δήλωση βοηθάτε το παιδί σας να καταλάβει πώς νιώθετε που είστε μαμά (ή μπαμπάς του) και ότι υπάρχει κάτι βαθύτερο και αυθεντικό που σας ενώνει. Λέγοντας αυτή τη φράση ήδη από μικρή ηλικία, βοηθάτε το παιδί σας να νιώσει ασφάλεια και συναισθηματικό δέσιμο μαζί σας, κάτι ιδιαίτερα χρήσιμο στα χρόνια της προεφηβείας και της εφηβείας, όταν θα αρχίσουν οι δυσκολίες στην επικοινωνία, οι παρεξηγήσεις και οι συγκρούσεις. Με αυτή τη φράση ενδυναμώνεται το παιδί σας γιατί στην ουσία του λέτε ότι δεν το αγαπάτε απλώς, αλλά το εκτιμάτε και ότι η ύπαρξή του είναι πολύ σημαντική για εσάς.

«Να έχεις μια όμορφη μέρα στο σχολείο και να είσαι ο υπέροχος εαυτός σου»

Να ένας ωραίος τρόπος να θυμίσετε στο παιδί σας να αναγνωρίζει τα δυνατά του σημεία και να τα αξιοποιεί στην καθημερινότητά του! Καθώς το παιδί διαμορφώνει την ταυτότητά του είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μπορεί να διαχωρίσει ότι είναι επιλογή να επιλέγει και να βγάζει προς τα έξω τα θετικά του στοιχεία με θετικές συμπεριφορές.

Η Δρ Λίζα Βάρβογλη, Ph.D., είναι ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια, που έχει κάνει τη µεταπτυχιακή της εκπαίδευση στα Πανεπιστήµια της Βοστώνης Tufts, Northeastern και Harvard (πτυχία Μάστερ, ∆ιδακτορικό και Μεταδιδακτορική Εκπαίδευση). Είναι µέλος του διδακτικού προσωπικού της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστηµίου Αθηνών, ΜΠΣ «Επιστήµη του Στρες και Προαγωγή της Υγείας» και διατηρεί ιδιωτικό γραφείο. Τα άρθρα της δηµοσιεύονται σε σηµαντικά ελληνικά και διεθνή επιστηµονικά περιοδικά.

Εργάζεται µε ενήλικες, παιδιά, εφήβους, φοιτητές και τις οικογένειές τους στην Αµερική και την Ελλάδα, καλύπτοντας θέµατα σωστής ανατροφής, διαπαιδαγώγησης και επικοινωνίας παιδιών και γονιών αλλά και διάφορες δυσκολίες, όπως άγχος, χαµηλή αυτοεκτίµηση, κατάθλιψη, µαθησιακές δυσκολίες, διάσπαση προσοχής κ.λπ. Έχει εκτενή εµπειρία µε περισσότερες από 10.000 ώρες ψυχοθεραπείας και συµβουλευτικής µε ενήλικες, παιδιά, εφήβους και οικογένειες, ατοµικά ή οµαδικά, στο γραφείο της, σε σχολεία και στο παιδιατρικό νοσοκοµείο Children’s Hospital του Harvard.

Έχει γράψει επιστηµονικά συγγράµµατα και βιβλία αυτοβοήθειας, καθώς και πολλά παιδικά βιβλία. Για το βιβλίο της Το µυστήριο του σοκολατένιου γλυκού, από τη σειρά Ανελάντα και Μάξιµος – Πράκτορες Μυστηρίου, απέσπασε το 1ο Βραβείο Παιδικού Βιβλίου στα βραβεία Public το 2016. Την ίδια χρονιά βραβεύτηκε από την Unesco για την προσφορά της στα γράµµατα και τον πολιτισµό.