Για ποιο λόγο η η ενδομητρίωση προκαλεί υπογονιμότητα;

Η ανεπάρκεια μίας πρωτεΐνης στη μήτρα είναι ο λόγος για τον οποίο η ενδομητρίωση προκαλεί υπογονιμότητα, σύμφωνα με νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στην επιστημονική επιθεώρηση Science Translational Medicine.

Αμερικανοί και Νοτιοκορεάτες ερευνητές εξέτασαν πως σχετίζεται η ενδομητρίωση με την υπογονιμότητα. Στην ενδομητρίωση, ο ιστός του ενδομητρίου (της “φόδρας” της μήτρας) αναπτύσσεται έξω από τη μήτρα, συχνά στις ωοθήκες και τις σάλπιγγες. Η ασθένεια συνοδεύεται συνήθως από χρόνιο πόνο και υπογονιμότητα, αλλά δεν ήταν σαφής ο μηχανισμός.

Γράφει ο Ιάκωβος Σούσης, MSc, FRCOG - Μαιευτήρας-Γυναικολόγος, Ιατρός Αναπαραγωγής

“Περίπου το 10% των γυναικών έχουν ενδομητρίωση και έως και 50% των ασθενών με ενδομητρίωση έχουν υπογονιμότητα”, δήλωσε ο επικεφαλής της έρευνας Δρ Jae-Wook.

Οι ερευνητές συνέκριναν τον ενδομητρικό ιστό από 21 γυναίκες με ενδομητρίωση και υπογονιμότητα με αντίστοιχα δείγματα από υγιείς γυναίκες.

Παρατήρησαν ότι τα επίπεδα μιας πρωτεΐνης που ονομάζεται δεακετυλάση 3 της ιστόνης(HDAC3) στο ενδομήτριο ήταν χαμηλότερα στις γυναίκες που είχαν την ασθένεια.Πειραματόζωα που είχαν προγραμματιστεί ώστε να μην παράγουν την ανωτέρω πρωτείνη (ποντίκια και μπαμπουίνοι) παρουσίασαν παρόμοια ερευνητικά αποτελέσματα. Τα ποντίκια που δεν μπορούσαν να παράγουν HDAC3 σε κύτταρα της μήτρας ήταν όλα υπογόνιμα, σύμφωνα με το linkedin.com.

Ο Δρ Jeong και οι συνεργάτες του έδειξαν ότι η HDAC3 είναι απαραίτητη για να εμφυτευθεί το έμβρυο στη μήτρα. Επόμενα πειράματα με κύτταρα ενδομητρίου ανθρώπου που καλλιεργήθηκαν in vitro έδειξαν ότι η HDAC3 είναι ένα σημαντικότατο μέρος της διαδικασίας αλλαγών στη μήτρα προκειμένου να προετοιμαστεί για την εγκυμοσύνη.

Αυτή η μελέτη θα μπορούσε να βοηθήσει τις ασθενείς με ενδομητρίωση και τους γιατρούς τους να επιλέξουν πιο αποτελεσματικές θεραπείες και να καταστήσουν δυνατή την καλύτερη κατανόηση της γυναικείας υπογονιμότητας.

Η γνώμη μου

Η νέα μελέτη ρίχνει φως στο μυστήριο της ενδομητρίωσης και πιθανώς εξηγεί γιατί ορισμένες γυναίκες με ενδομητρίωση πάσχουν από υπογονιμότητα και άλλες όχι. Τα αποτελέσματα της νέας έρευνας μπορεί να μας οδηγήσουν σε νέες επιλογές θεραπείας ακόμα και για τις γυναίκες που έχουν επανειλημμένες αποτυχημένες εμφυτεύσεις των εμβρύων, ανεξάρτητα από το αίτιο της υπογονιμότητας.