Να γιατί δεν μπορείς να σταματήσεις να κοιτάς το κινητό σου - Τι λέει νέα έρευνα!

Έχεις παρατηρήσει ότι, πλέον, οι περισσότεροι άνθρωποι περπατούν κοιτώντας την οθόνη του κινητού τους; Και είτε γράφουν κάποιο μήνυμα ή σερφάρουν στα social media!

Όλοι το κάνουμε! Δεν είναι, όμως, υπερβολικό να μην μπορούμε να κάνουμε ούτε λεπτό χωρίς να δούμε τα update στο κινητό μας;

Μια έρευνα στις Ηνωμένες Πολιτείες έδειξε ότι κατά μέσο όρο κοιτάζουμε το κινητό μας τουλάχιστον 1 φορά κάθε ώρα, αν και νομίζω ότι είναι πολύ περισσότερες. Η εξάρτηση των ενηλίκων από τα κινητά τους είναι τόσο μεγάλη, που το 63% κοιμάται με το κινητό δίπλα του.

Μπορεί τα πλεονεκτήματα της τεχνολογίας να είναι πολλά, όμως, ταυτόχρονα μπορεί να σού αποσπά την προσοχή, να σε αποπροσανατολίζει από τα προβλήματά σου και να σε κάνει να μην είσαι παραγωγική.

Υπάρχει, όμως, τρόπος να αλλάξεις τις ψηφιακές σου συνήθειες, αρκεί να καταλάβεις πώς η τεχνολογία επηρεάζει τον εγκέφαλο και τη συμπεριφορά σου.

Η ψυχολογία της εξάρτησης από το κινητό.

Είναι αλήθεια ότι η τεχνολογία μάς προσφέρει ανεξάντλητες επιλογές για να παίξουμε, να μάθουμε ή να συνδεθούμε με τους άλλους ανθρώπους. Εμείς, όμως, γιατί το παρακάνουμε; Γιατί περνάμε τόση ώρα κοιτώντας το κινητό μας, σερφάροντας στα social media ή απαντώντας σε μηνύματα;

Όλα οφείλονται στην ψυχολογία της επιβράβευσης. Ότι κάνουμε στη ζωή μας εξαρτώνται από την ανταμοιβή ή την τιμωρία μιας πράξης. Με απλά λόγια, αν νιώθουμε καλά με κάτι ή κερδίζουμε κάποια ανταμοιβή από αυτό, τόσο περισσότερο το κάνουμε, αναφέρει το tsemperlidou.gr.

Ένα από τα αναπάντεχα ευρήματα της ψυχολογίας της επιβράβευσης, είναι ότι αν θέλεις να εκπαιδεύσεις ένα ζώο να κάνει κάτι, δεν πρέπει να το επιβραβεύεις διαρκώς, αλλά μόνο κάποιες φορές και με διακοπές. Είναι πιο αποτελεσματικό.

Αυτή η διακοπτόμενη επιβράβευση είναι και η βάση του εθισμού μας στην τεχνολογία. Για παράδειγμα, όταν κάνεις ανανέωση στα εισερχόμενα του email σου, μόνο κάποιες φορές εμφανίζεται ένα νέο email. Δεν ξέρεις σίγουρα ότι θα έχεις κάποιο νέο μήνυμα-επιβράβευση, για αυτό ανανεώνεις κάθε λίγο και λιγάκι, εντείνοντας την προσπάθειά σου. Το ίδιο ισχύει και για τις ειδοποιήσεις ή τα updates στα social media. Δεν επιβραβεύεσαι κάθε φορά που ανανεώνεις και, έτσι, προσπαθείς ακόμα περισσότερο και ξοδεύεις τις ώρες σου στο τηλέφωνο.

Σπάσε τον φαύλο κύκλο.

Αν θέλεις να περνάς λιγότερη ώρα στο κινητό σου, υπάρχουν κάποια πράγματα που μπορείς να κάνεις.

istock photo

1. Βρες τι σε προκαλεί να πιάσεις το κινητό σου

Σε ποια πνευματική και ψυχολογική κατάσταση βρίσκεσαι; Μήπως βαριέσαι; Προσπαθείς να αποφύγεις μια δουλειά που έχεις να κάνεις; Νιώθεις αμήχανα; Οι έρευνες δείχνουν ότι τα έντονα συναισθήματα, όπως είναι ο θυμός και ο εκνευρισμός, μάς οδηγούν να κάνουμε πράγματα που μας αποσπούν την προσοχή. Αν το κατανοήσεις αυτό, τότε δεν θα στρουθοκαμηλίζεις στο κινητό κάθε φορά που είσαι θυμωμένη. Ο στόχος σου δεν είναι να αποφύγεις το συναίσθημα, αλλά να το αντιμετωπίσεις αποτελεσματικά.

2. Τσέκαρε τον εαυτό σου. Κάθε φορά που θέλεις να πιάσεις το κινητό σου, κάνε στον εαυτό σου αυτές τις 3 ερωτήσεις:

  • Είναι αυτός ο καλύτερος τρόπος να επενδύσω το χρόνο μου;
  • Τι χάνω κάνοντας αυτό το πράγμα τώρα;
  • Πώς με βοηθάει αυτό να πετύχω τους στόχους μου;
  • Κάνοντας στον εαυτό σου αυτές τις 3 ερωτήσεις θα καταλάβεις να οι ψηφιακές σου συνήθειες σε οδηγούν στην επιτυχία ή σε καθυστερούν.

3. Βάλε όρια

Αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος να ξεπεράσεις τον εθισμό σου. Για παράδειγμα, αποφάσισε ότι δεν θα τσεκάρεις τα emails σου μετά τις 6 το απόγευμα. Πέταξε τις εφαρμογές των social media που σου στέλνουν ειδοποιήσεις, κάθε λίγο και λιγάκι.

Θέτοντας όρια και περιορισμούς στη χρήση της τεχνολογίας, βάζεις σε πρώτη προτεραιότητα τους στόχους και την επιτυχία σου και δεν καταλήγεις έρμαιο του κινητού σου.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ