Άρχισε το 25ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Η παλιότερη κινηματογραφική διοργάνωση της πόλης επιστρέφει από την Πέμπτη 15 μέχρι την Κυριακή 25/11 στις αίθουσες της Ταινιοθήκης και του Τιτάνια Cinemax με εκατοντάδες φιλμ, ελληνικές πρεμιέρες και προσεγμένα αφιερώματα. Εμείς εντοπίζουμε τα highlights, για να πάτε στο ταμείο διαβασμένοι.

Η παλιότερη κινηματογραφική διοργάνωση της πόλης επιστρέφει από την Πέμπτη 15 μέχρι την Κυριακή 25/11 στις αίθουσες της Ταινιοθήκης και του Τιτάνια Cinemax με εκατοντάδες φιλμ, ελληνικές πρεμιέρες και προσεγμένα αφιερώματα. Εμείς εντοπίζουμε τα highlights, για να πάτε στο ταμείο διαβασμένοι.

«Έκπτωτος Άγγελος»

H νέα πραγματικότητα δείχνει ότι ο Αθηναίος έχει γίνει εξαιρετικά επιλεκτικός στις εξόδους του, ψάχνοντας λόγο και αιτία για κάθε μετακίνησή του στην πόλη. Τα αφιερώματα, οι ειδικού ενδιαφέροντος προβολές και, φυσικά, τα φεστιβάλ φαίνεται να ενεργοποιούν ένα κομμάτι του σινεφίλ κοινού, που σπάνια ξεπορτίζει τα τελευταία χρόνια. Τουλάχιστον αυτό αποδεικνύουν οι επιτυχημένες πρόσφατες Νύχτες Πρεμιέρας, καθώς και το CineDoc, το Future Shorts κι άλλα πολλά κινηματογραφικά events. Αναπόσπαστο κομμάτι του φεστιβαλικού ιστού αυτής της πόλης είναι, φυσικά, το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, ο αρχαιότερος σινε-θεσμός της πόλης. Και παρότι φέτος συμπληρώνει 25 χρόνια ζωής, το φεστιβάλ (15-25/11) δείχνει εφηβική κινητικότητα και σινεφίλ ενθουσιασμό. Μάλιστα, θα στεγαστεί για πρώτη φορά στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Ιερά Οδός & Μ. Αλεξάνδρου 134-136) και στο Τιτάνια Cinemax (Πανεπιστημίου & Θεμιστοκλέους) προβάλλοντας στο πολυσυλλεκτικό πρόγραμμά του 95 ταινίες.

Ελληνικό ενδιαφέρον κι ευρωπαϊκές αφίξεις

«10η Μέρα»
Το ελληνικό σινεμά έχει γίνει εδώ και μερικά χρόνια μία από τις πρώτες προτεραιότητες του αθηναϊκού φεστιβάλ. Έτσι και φέτος, στο Διαγωνιστικό του Πανοράματος θα κάνουν πρεμιέρα δύο ελληνικές ταινίες που σηματοδοτούν την επιστροφή έμπειρων σκηνοθετών. Ο Βασίλης Μαζωμένος επανέρχεται με την έβδομη ταινία του «10η Μέρα», το οδοιπορικό ενός Αφγανού μετανάστη που ζει στην Ελλάδα της κρίσης και πουλάει σίδερα. Ο Κύπριος πολύπειρος σκηνοθέτης Ανδρέας Πάντζης («Η Σφαγή του Κόκορα», «Το Τάμα») επιστρέφει με το βαλκανικό δράμα «Η Χαρά και η Θλίψη του Σώματος», στο οποίο πρωταγωνιστεί ο Γιώργος Χωραφάς. Επίσης, σε πρώτη προβολή θα παιχτούν και άλλα δύο ελληνικά φιλμ: το οικογενειακό δράμα «11 Συναντήσεις με τον Πατέρα μου» του Νίκου Κορνήλιου και το low budget κινηματογραφικό μανιφέστο «Χαιρετίσματα στην Ευρώπη» του αιρετικού Νίκου Αλευρά. Τώρα, από τις αφίξεις του εξωτερικού στο Διαγωνιστικό του φεστιβάλ ξεχωρίζουν το buddy movie «Ούτως ή Άλλως» του Χάφσταϊν Γκούναρ Σίγκουρσον, που μας ταξιδεύει στο… σεληνιακό τοπίο της ισλανδικής επαρχίας, αλλά και το σέρβικο «Ο Θάνατος ενός Άντρα στα Βαλκάνια», που χρησιμοποιεί το μαύρο χιούμορ για να μας δείξει πόσα κοινά στοιχεία έχουμε με το γειτονικό λαό. Σίγουρα ξεχωριστή στιγμή για το φετινό Πανόραμα είναι, τέλος, η προβολή του κινηματογραφικού κύκνειου άσματος του αείμνηστου Χιλιανού σκηνοθέτη Ραούλ Ρουίζ «Η Νύχτα Απέναντι» όπως και το παρθενικό σκηνοθετικό εγχείρημα της Γαλλίδας ηθοποιού Σαντρίν Μπουέρ «Με Εξοργίζει η Απουσία του».

Τούρκοι, γουέστερν κι Έλληνες της διασποράς

«Ο Θάνατος Ένος Άντρα στα Βαλκάνια»
Ναι, καλά καταλάβατε: όσοι έχουν κινηματογραφικές συστάσεις και διαπιστευτήρια υψηλής ποιότητας είναι κάτι παραπάνω από ευπρόσδεκτοι στο κινηματογραφικό event της Αθήνας. Καταρχάς, το αφιέρωμα στο τουρκικό σινεμά που έχει ετοιμάσει θα προσφέρει μια διεισδυτική ματιά σε μία από τις καλύτερες –για αρκετούς η κορυφαία τα τελευταία χρόνια– εθνικές σχολές της Ευρώπης. Από την «Ελπίδα» (1970) του Γιλμάζ Γκιουνέι μέχρι το πολυβραβευμένο «Ταξίδι στον Ήλιο» (1999) του Γεσίμ Ουστάογλου και τις πρώτες δουλειές των γνωστότερων auteurs Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν και Σεμί Καπλάνογλου, το φεστιβάλ έχει ετοιμάσει ένα περιεκτικότατο αφιέρωμα στο σύγχρονο τούρκικο σινεμά. Βάζοντας στην άκρη έστω και για λίγο τον ευρωπαϊκοκεντρικό τίτλο του, το Πανόραμα μας συστήνει κι έναν Αμερικανό παραγνωρισμένο δημιουργό, τον Μπαντ Μπέτικερ, και τα εξαιρετικά γουέστερν του («Seven Men From Now», «The Tall T» κ.λπ.). Τέλος, παρουσιάζει σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη, το αφιέρωμα Έλληνες Διεθνείς, το οποίο περιλαμβάνει κορυφαίες δουλειές Ελλήνων δημιουργών (Ελία Καζάν, Τζον Κασσαβέτης, Άδωνις Κύρου, Νίκος Παπατάκης κ.ά.) οι οποίοι αναγκάστηκαν να αποχωριστούν την πατρίδα τους για οικονομικούς ή πολιτικούς λόγους, για να μεγαλουργήσουν όμως κινηματογραφικά στο εξωτερικό.

Ζουμ στο φαινόμενο του νεοναζισμού

«Με Εξοργίζει η Απουσία του»
Εξαιρετικά επίκαιρο είναι σίγουρα το αφιέρωμα που έχει ετοιμάσει το Πανόραμα για το νεοναζισμό, ο οποίος ισχυροποιείται σήμερα σε ολόκληρη την Ευρώπη, αλλά οι ρίζες του εντοπίζονται αρκετές δεκαετίες νωρίτερα. Χαρακτηριστικό είναι ότι οι περισσότερες ταινίες από το αφιέρωμα για την κοινωνική εκκόλαψη του αβγού του φιδιού γυρίστηκαν στην ανέμελη για πολλούς –ανάμεσά τους και η Ελλάδα– δεκαετία του ’90. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το αστυνομικό θρίλερ «Ανθρωποκτονία» (1991) του βραβευμένου θεατρικού συγγραφέα και κινηματογραφικό σκηνοθέτη Ντέιβιντ Μάμετ, που εκτυλίσσεται στην όχι και τόσο λαμπερή Βαλτιμόρη. Από τα highlights του αφιερώματος είναι σίγουρα το αυστραλιανό «Romper Stomper» (1992) του Τζέφρι Ράιτ, ένα πολυεπίπεδο κοινωνικό δράμα το οποίο ανέδειξε τον άγνωστο μέχρι τότε Ράσελ Κρόου. Ετοιμαστείτε επίσης για «Μαθήματα Αμερικανικής Ιστορίας» (1998), μια εντατική δίωρη διδαχή πάνω στη γέννηση του φυλετικού μίσους, αλλά και για το αποκαλυπτικό για την οργανωμένη διείσδυση ακροδεξιών στοιχείων στο κίνημα των σκίνχεντ στις αρχές των ’80s «Αυτή Είναι η Αγγλία» (2006).

Κλασσικός τρόμος και best of κυπριακού σινεμά

«Άννα Καρένινα»
Πέρα όμως από τη σκιαγράφηση των αιτίων της εμφάνισης του νεοναζισμού, το φετινό Πανόραμα έχει ετοιμάσει το… ανατριχιαστικό αφιέρωμα στις ταινίες τρόμου Fright Night. Δημιουργοί και φιλμ που καθόρισαν το παρεξηγημένο είδος υπόσχονται να προσφέρουν δυνατές συγκινήσεις στους λάτρεις του ατόφιου horror. Δυνατά χαρτιά του είναι το «Μαγαζάκι του Τρόμου» του βιρτουόζου Ρότζερ Κόρμαν (μία από τις κύριες επιρροές του Τιμ Μπάρτον), το all time classic «Ζόμπι: το Ξύπνημα των Νεκρών» του σπεσιαλίστα Τζορτζ Ρομέρο αλλά και η «Έβδομη Πύλη της Κολάσεως» του Ιταλού tromo-μαέστρου Λούτσιο Φούλτσι. Αν αρέσκεστε σε ευγενέστερα είδη, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Νίνος Φένεκ Μικελίδης έχει ετοιμάσει ένα πλήρες αφιέρωμα στο κυπριακό σινεμά, το οποίο περιλαμβάνει τις καλύτερες σύγχρονες στιγμές του: το «Τάμα» (2001) του Ανδρέα Πάντζη, το ντοκιμαντέρ «Αττίλας ’74» (1975) του Μιχάλη Κακογιάννη και το «Κάτω απ’ τα Άστρα» (2001) του Χρίστου Γεωργίου φωτίζουν διαφορετικές περιόδους της Ιστορίας του πολύπαθου νησιού.

Πηγή:athinorama.gr- Γιάγκος Αντίοχος

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ