Η γνώμη σας, είναι πολύτιμη! Μοιραστείτε την μαζί μας!

Ελένη Αντωνακάκη: Η περίφημη έκθεση «Ανέγνωρες Μορφές της Παναγίας» από το Καστελλόριζο, στην Αθήνα & το Πολεμικό Μουσείο (φωτό)

Οι αγιογραφίες της Ελένης Αντωνακάκη μεταφέρουν στα μάτια μας το κέντρο του αέναου μεγαλείου της θρησκευτικής ευλάβειας

Σε κλίμα έντονης συγκίνησης και με διθυράμβους από κοινό και κριτικούς, έγιναν τα εγκαίνια της Έκθεσης της Αγιογράφου - Εικαστικού Ελένης Αντωνακάκη "Ανέγνωρες Μορφές της Παναγίας",καθώς και η παρουσίαση του ομώνυμου "Λευκώματος".

Κοινή εκτίμηση και επισήμανση των εισηγητών, κριτών και ομιλητών: Με επίκεντρο την Παναγιά, οι αγιογραφίες της Ελένης Αντωνακάκη, με ένα συνταίριασμα των λαϊκότερων στοιχείων και της καθαρής γραφής της, μεταφέρουν στα μάτια μας το κέντρο του αέναου μεγαλείου της θρησκευτικής ευλάβειας.

Η εκδήλωση άρχισε με το μήνυμα του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμου το οποίο ανέγνωσε ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π. Θεοφάνης Δαρζέντας:« Τα σπάνια αυτά πρότυπα σαν τις εικόνες της Ελένης Αντωνακάκη, είναι πολλές φορές καρπός μιας λαϊκής προσέγγισης και ευλαβείας. Εδώ ίσως βρίσκεται και η αξία τους η λαϊκή ευσέβεια υπήρξε συχνά η πρώτη ύλη πάνω στην οποία κτίστηκε η διδαχή της ορθής πίστης».

Ακολούθησαν σύντομες ομιλίες για το έργο της αγιογράφου από τον Προέδρο του Πολεμικού Μουσείου Αναστάσιο Λιάσκο, το δημοσιογράφο - φιλόλογο Γιώργο Καραχάλιο και από την Αντιπρόεδρο του Συνδέσμου των απανταχού Καστελλοριζίων Κωνσταντίνα Αγαπητού.

Ο Πρόεδρος του Πολεμικού Μουσείου Αναστάσιος Λιάσκος χαιρετίζοντας την εκδήλωση τόνισε:

«Είναι μεγαλύτερη η τιμή και η χαρά να υποδεχόμαστε εδώ την έκθεση αλλά και το λεύκωμα καθώς η εικαστικός και αγιογράφος Ελένη Αντωνακάκη είναι ένα από τα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων και ειδικότερα του πολεμικού μουσείου του .

Στο Λεύκωμα διαφαίνεται η πίστη της στην Παναγία την οποία απεικονίζει πάνω στο ξύλο με ιδιαίτερη προσοχή και θεολογικό σεβασμό όχι μόνο ως δογματική Άννα Αλλά και ως μία ανάγκη για πνευματική ανάτασή και εξύψωση.»

Ο Γιώργος Καραχάλιος δημοσιογράφος φιλόλογος στον πρόλογο του για το λεύκωμα ,έγραψε και Επεσήμανε :« ένα λεύκωμα στο οποίο μέσα από αυτή την σύναξη των αγιογραφιών από αυτά τα πονήματα και τις δημιουργίες της η Ελένη Αντωνακάκη πετυχαίνει να δείξει και να αναδείξει το θείο πρόσωπο της Μεγαλόχαρης ,κάθε ζωηρή κίνηση, διά χειρός της αγιογράφου , έρχεται να μεταφέρει στα μάτια μας το κέντρο του αέναου μεγαλείου της θρησκευτικής ευλάβειας.

Αγιογραφίες λοιπόν με πάντρεμα των λαϊκότερων στοιχείων και της καθαρής γραφής μας μεταφέρουν το έκδηλο συναίσθημα της ευγνωμοσύνης προς την Θεοτόκο, την ατέρμονη χαρά που έφερε η προσευχή μας προς Αυτήν ύστερα από ένα αίσιο αποτέλεσμα μιας κάθε μορφής ικεσίας μας».

Παράλληλα, οι συμμετέχοντες στο πάνελ, Αρχιμανδρίτης Μελέτιος Κουράκλης, Διευθυντής Σώματος Στρατιωτικών Ιερέων, η δημοσιογράφος Ειρήνη Νικολοπούλου και η ηθοποιός, παρουσιάστρια/ παραγωγή ΕΡΤ Ολύνα Ξενόπουλου, εξήραν το έργο της αγιογράφου, υπογραμμίζοντας μεταξύ άλλων πως η προσέγγιση της Μορφής της Παναγίας από την Ελένη Αντωνακάκη είναι πράγματι πρωτότυπη, χρήσιμη και ενδεικτική της προσωπικής της σχέσης με το πρόσωπο της Μητέρας του Θεού.

Η δημοσιογράφος Ειρήνη Νικολοπούλου διάβασε ένα απόσπασμα από το σημείωμα που έχει γραψει στο λεύκωμα

Σε πρώτο πρόσωπο για την Ελένη & τις Παναγίες της. Στην Υπέρμαχο «Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε». Η σχέση μου με το θείο, περνάει μέσα από την Παναγία.

Το πρόσωπο που με συνδέει με την πίστη μου στον Θεό, είναι η Πανάχραντος και Υπερευλογημένη μητέρα. Όλων μας Μητέρα.

Μόλις μπαίνω στην Εκκλησία, σε κάθε Εκκλησία, σπεύδω έξω από το ιερό, στην πρώτη εκ δεξιών εικόνα. Στην προστάτιδα Θεοτόκο. Προσκυνώ. Προσεύχομαι. Ικετεύω & ευγνωμονώ. Κλαίω & αφήνομαι. Μετά κάθομαι στο πρώτο κάθισμα του γυναικωνίτη & σιωπηρά την παρακαλώ να προσέχει τους δικούς μου, να στέρξει τους αγαπημένους μου.

Σαν να μην υπάρχει κανένας άλλος Άγιος η Αγία μέσα στην Εκκλησία, στην κάθε Εκκλησία που πάω. Σαν να εξαφανίζονται διά μιας όλες οι εικόνες. Σαν ο Χριστός ο ίδιος να είναι ανύπαρκτος - ήμαρτον Παναγιά μου, η ακόμη ο πολιούχος, ο τιμώμενος να μην απεικονίζονται.

Η Μαρία, η μητέρα του Ιησού είναι το μόνο σαν υπαρκτό, αληθινό, οικείο πρόσωπο της Ορθοδοξίας μου. Η αγκαλιά, το βλέμμα της, πάντα με το παιδί της στα χέρια είναι το υπέρτατο, η φιγούρα που με κρατάει κοντά στην πίστη, την πίστη που τα τελευταία δύο χρόνια, νοιώθω να κλονίζεται συθέμελα.

Δείτε εδώ όλο το κείμενο.

Όταν έλαβε το λόγο η ίδια η εικαστικός αγιογράφος και στέλεχος των ενόπλων δυνάμεων , Ελένη Αντωνακάκη ,με φανερή συγκίνηση μιλώντας για τις Ανέγνωρες μορφές της Παναγίας, υπογράμμισε:

«Για να μετατραπεί ένα κομμάτι ξύλο σε ένα λατρευτικό μέσο, όπως εικόνα, χρειάζεται υπομονή, πειθαρχία, απλότητα, σιωπή, κατάνυξη. Για ενασχόληση με την τέχνη της αγιογραφίας προσφέρει την ηρεμία ένα ταξίδι σε έναν κόσμο τόσο παλιό όσο και η πίστη μας.

Θέλοντας να δείξω το πρόσωπο που έχουμε όλοι στην σκέψη μας και την καρδιά μας η ελπίδα μας για βοήθεια και ευχαριστία συγχρόνως ,αποφάσισα να απεικονίσω τις Ανέγνωρες μορφές της Παναγίας - είναι τόσες πολλές όσες εμείς οι πιστοί άγνωστοι και γνωστοί οι άνθρωποι , τόσο ευάλωτοι μπροστά στο θείο πρόσωπο της Μεγαλόχαρης ελπίζοντας στην βοήθεια και στην προσοχή της».

Διάρκεια έκθεσης: από 13 έως και 17 Μαΐου 2022.

Ώρες λειτουργίας: από 10:00 έως και 19:00.

Πολεμικό Μουσείο, Βασ. Σοφίας & Ριζάρη 2.

Η Έκθεση τελεί υπό την Αιγίδα της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, του Πολεμικού Μουσείου και του Δήμου Μεγίστης (Καστελλόριζο).

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr και του madeingreece.news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ