Vintage Story: Όταν μια γυναίκα πυροβόλησε τον Άντι Γουόρχολ - Τα όργια, τα ναρκωτικά & o ξαφνικός θάνατος σε εγχείρηση χολής (φωτό - βίντεο)

Σαν σήμερα ...

Σαν σήμερα το 1928 γεννήθηκε ο Άντι Γουόρχολ!

Με αφορμή, λοιπόν, αυτό το σημαντικό γεγονός αποφασίσαμε να κάνουμε μία σύντομη αναδρομή στη ζωή του μεγάλου αυτού καλλιτέχνη.

Ο Άντι Γουόρχολ (αγγλικά: Andy Warhol 6 Αυγούστου 1928 — 22 Φεβρουαρίου 1987) ήταν Αμερικανός πολυσχιδής καλλιτέχνης, ζωγράφος, γλύπτης, κινηματογραφιστής, συγγραφέας και συλλέκτης, πρωτοπόρος του κινήματος της ποπ αρτ.

Εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη, αμέσως μετά την αποφοίτησή του απ’ το Τεχνολογικό Ινστιτούτο Κάρνεργκι, όπου σπούδασε Καλές Τέχνες. Αντί να αρχίσει να ζωγραφίζει και να κυνηγά γκαλερίστες, ασχολήθηκε με τη διαφήμιση, όπου ήταν τα πολλά λεφτά. Δούλευε 12-14 ώρες την ημέρα κι έφτιαχνε χαριτωμένες εικόνες. 

Σε λίγο καιρό ήταν περιζήτητος, αλλά η εμπορική επιτυχία τον εμπόδιζε να γίνει σεβαστός από τον κόσμο της τέχνης. Ακόμη πιο δύσκολο ήταν να βρει το ύφος του. Ώσπου τελικά μια νύχτα κάποιος φίλος τού πρότεινε: “Να ζωγραφίσεις κάτι που όλοι βλέπουν κάθε μέρα, που όλοι αναγνωρίζουν. Όπως μια κονσέρβα σούπας”. ΜΜΜ… Νοστιμιά!

Διαβάστε ακόμη: Christie’s: Έναντι αστρονομικού ποσού πωλήθηκε το εμβληματικό πορτρέτο της Marilyn Monroe από τον Andy Warhol (φωτό)

Οι πυροβολισμοί στο εργαστήριο του Άντι Γουόρχολ



Στις 3 Ιουνίου, έφτασε στο νέο στούντιο του Άντι Γουόρχολ στην Union Square, πριν από το μεσημεριανό γεύμα και πήρε το ασανσέρ για τον έκτο όροφο. Η εμφάνισή της εκεί δεν προκάλεσε καμία ανησυχία. Ο καθένας μπορούσε να περιπλανηθεί ή να μπει στο στούντιο. Ο Γουόρχολ την χαιρέτισε να την συνεχάρη για την εμφάνισή της. Την σύστησε μάλιστα, στον κριτικό τέχνης Μάριο Αμάγια, που σκέφτηκε ότι έδειχνε «ανατριχιαστική, ήσυχη και μανιώδης», χωρίς βέβαια να διαφέρει από τα άλλα φρικιά που κυκλοφορούσαν εκεί.

Αλλά όταν ο Αμάγια γύρισε για να βρει ένα τσιγάρο, άκουσε κάποια δυνατά χτυπήματα. Η πρώτη του σκέψη ήταν πως το κτίριο μπορεί να δεχόταν τα πυρά κάποιου ελεύθερου σκοπευτή. Τότε ούρλιαξε «Πέστε όλοι στο πάτωμα» με τον Άντι Γουόρχολ να φωνάζει: «Ω Βαλερί, όχι, όχι». Οι πρώτοι της πυροβολισμοί αστόχησαν. Ο καλλιτέχνης είχε κρυφτεί πίσω από ένα γραφείο, χτυπώντας το κεφάλι του. Η Σολάνας τον πλησίασε και έριξε άλλη μία φορά, μόλις μερικά εκατοστά από το δερμάτινο μπουφάν του Άντι Γουόρχολ. Αυτή την φορά δεν αστόχησε. «Τα όπλα είναι τόσο γρήγορα» είπε ο Γουόρχολ, μήνες αργότερα. «Έρχεται ένα άτομο με ένα όπλο και δεν προλαβαίνεις να σκεφτείς».

Η Σολάνα έριξε κι άλλα πυρά, αυτή την φορά στον Αμάγια. Μια σφαίρα χτύπησε την πλάτη του. Τραυματισμένος, κατάφερε να φύγει. Στη συνέχεια, η γυναίκα έφυγε με το ασανσέρ. Πίσω της, άφησε τον Άντι Γουόρχολ, να ουρλιάζει από τους πόνους στο πάτωμα και να προσπαθεί να ανασάνει την ώρα που ο πνεύμονάς του είχε ρήξη. Ο Φρεντ Χιους, ο μάνατζερ του καλλιτέχνη, προσπάθησε να του δώσει το φιλί της ζωής – δεν είναι η συνιστώμενη θεραπεία για κάποιον που έχει τις αισθήσεις του και εξακολουθεί να αναπνέει. Εκείνη την ώρα πονούσε πολύ στο στήθος του. «Η ζωή μου δεν πέρασε μπροστά από τα μάτια μου» όπως λένε, θυμήθηκε χρόνια αργότερα, ο Άντι Γουόρχολ. «Ήταν πολύ οδυνηρό».

Την επόμενη μέρα, ο Γουόρχολ αγόρασε από το κοντινό μπακάλι και τις 31 ποικιλίες της σούπας Campbell. Ούτως ή άλλως του άρεσε η σούπα Campbell, ειδικά η ντομάτα, γιατί του την έφτιαχνε η μητέρα του. Έφτιαξε χρωματιστές διαφάνειες κάθε κονσέρβας, τις πρόβαλε σε μία οθόνη και σχεδίασε τα περιγράμματα. Ζωγράφισε κάθε είδος σούπας σε λευκό μουσαμά.... 

Με τον θάνατό της Μέριλιν Μονρό το 1963, ο Γουόρχολ πήγε την τεχνική ένα βήμα παραπέρα και δημιούργησε μια σειρά από πορτρέτα της σταρ. Αντί να τα ζωγραφίσει, χρησιμοποίησε μια διαδικασία μεταξοτυπίας, προηγμένη τεχνική ιχνογραφίας που χρησιμοποιείται για T-shirt, η οποία του επέτρεψε να παραγάγει μια σειρά από πανομοιότυπες εικόνες.

Διαβάστε ακόμη: Ο Άντι Γουόρχολ- η Τίνα Τέρνερ - η Τζέιν Φόντα & άλλοι σταρ στο φακό του "επαναστάτη" Dennis Hopper - Δείτε τις συναρπαστικές Vintage Pics

Έφτιαξε 23 διαφορετικές Μέριλιν, από τη Χρυσή Μέριλιν, μεταξοτυπία σε χρυσό φόντρο, μέχρι το Δίπτυχο Μέριλιν, 200 επαναλήψεις του πορτρέτου σε 4 μ. μουσαμά. Τα πορτρέτα ήταν φόρος τιμής αλλά και κριτική της φήμης. Η επανάληψη έκανε τη γυναίκα καταναλωτικό αγαθό: το τίμημα της διασημότητας.

Η αντίδραση της καλλιτεχνικής σκηνής της Νέας Υόρκης υπήρξε ηλεκτρισμένη. Η Ποπ Αρτ βρισκόταν παντού και ο Γουόρχολ ήταν ο πιο διάσημος εκπρόσωπό της. Εμφανιζόταν στα πάρτι με μια συνοδεία από ωραίες γυναίκες και γκέι άντρες. Για να παραμείνει διάσημος, είχε ατζέντηδες που τροφοδοτούσαν τις στήλες κουτσομπολιού. Στο μεταξύ, εκλέπτυνε την εικόνα του. Έχανε τα μαλλιά του, οπότε φορούσε περούκες, πρώτα ξανθές όπως τα μαλλιά του και έπειτα ασημόχρωμες. Πρόσθεσε γυαλιά με χοντρό σκελετό που τον έκαναν να μοιάζει με κουκουβάγια και ντυνόταν με μαύρα τζην, μαύρα ζιβάγκο ή t-shirt και μαύρα πέτσινα μπουφάν.... 

Η ζωή στη φάμπρικα Μέριλιν Μονρό Το 1963, ο εξοπλισμός μεταξοτυπίας του Γουόρχολ έπιανε ένα ολόκληρο διαμέρισμα κι έτσι νοίκιασε μία αποθήκη και τη βάφτισε “Factory”. Κόσμος άρχισε να συρρέει όλη την ώρα, με ονόματα όπως Σάπια Ρίτα, Δήμαρχος, Δούκισσα και Ζαχαρονεράιδα, πολλοί γκέι ή τρανσέξουαλ και οι περισσότεροι εθισμένοι στις αμφεταμίνες. Σε λίγο καιρό, η Factory έγινε ένα μόνιμο πάρτι. Ο Γουόρχολ εθίστηκε στα χάπια, συνέχισε όμως να δουλεύει.

Σκηνοθέτησε underground ταινίες και μανατζάρισε το θρυλικό συγκρότημα The Velvet Underground. Η αντίδραση του σε όσα συνέβαιναν στη Factory ήταν κάτι μεταξύ ηδονοβλεψίας και Ζεν αποστασιοποιήσης. Συχνά, γινόταν ανατριχιαστικός. Όταν ένας θαμώνας του χώρου, ο Φρέντι Χέρκο, πήδηξε από τον πέμπτο όροφο ενός κτιρίου έχοντας πάρει LSD, ο Γουόρχολ σχολίασε: “Γιατί δεν μου το πε; Θα τον είχαμε κινηματογραφήσει”. Ο Γουόρχολ ένιωθε ισχυρός.

Διαβάστε ακόμη: Βίντεο : Η τέχνη του μανικιούρ σε 10' : Νύχια - παγώνι , Άντι Γουόρχολ ή ανανάς - Δεκάδες σχέδια

Το 1965 αποφάσισε να εφεύρει μια σταρ και μετέτρεψε την Έντι Σέτζγουικ από απλή θαμώνα σε φαινόμενο: έπαιξε σε ταινίες, βγήκε στα περιοδικά, αλλά επίσης βυθίστηκε σα ναρκωτικά και πέθανε το 1971. Κι άλλοι πέθαναν από ναρκωτικά ή κατέρρευσαν, ενώ πολλοί που παρέμειναν φτωχοί φθονούσαν τον πλούτο του Γουόρχολ.... 

Τελικά, στις 22 Φεβρουαρίου του 1987 ο Άντι Γουόρχολ έφυγε από τη ζωή ύστερα από μία εγχείρηση ρουτίνας και συγκεκριμένα αφαίρεσης της χοληδόχου κύστης. Το νοσοκομείο κατηγορήθηκε για αμέλεια, επειδή δεν είχε ελέγξει σωστά την κατάσταση του.

Πηγή: Μηχανή του Χρόνου

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ