Κων/νος Δασκαλάκης: Ο Έλληνας- διάνοια μιλάει & ανοίγουμε αυτιά: Να γίνουμε τεχνολογικά αλφάβητοι, να συνδιαμορφώσουμε το μέλλον

Πρόκειται για έναν επιστήμονα- διάνοια που κάνει την Ελλάδα υπερήφανη με τα κατορθώματά του, εδώ και χρόνια.

Ο Κωνσταντίνος Δασκαλάκης, Έλληνας καθηγητής του ΜΙΤ, που στα 27 του έλυσε τον γρίφο του ΝΑΣ, έδωσε μία ακόμη εμπνευσμένη ομιλία, κλείνοντας το διεθνές συνέδριο “Microsoft Summit” στο Κέντρο Πολιτισμού Σ.Νιάρχος, με μια εμπνευσμένη ομιλία που είχε ως θέμα τι σημαίνει «Η επανάσταση των υπολογιστών» και με ποιές προκλήσεις φέρνει αντιμέτωπη την ανθρωπότητα.

Ο ίδιος ανέφερε πως "πρέπει όλοι στην Ελλάδα να γίνουμε τεχνολογικά αλφάβητοι, να ενημερωθούμε και να εξοικειωθούμε με τους αλγόριθμους και την τεχνητή νοημοσύνη, ώστε να είμαστε σε θέση να συνδιαμορφώσουμε το μέλλον που έρχεται".

Ο διακεκριμένος μαθηματικός τόνισε, στη χθεσινή ομιλία του, ότι η Ελλάδα πρέπει να εκμεταλλευθεί πιο ουσιαστικά το καινοτόμο δυναμικό της διασποράς, αλλά και να αξιοποιήσει το εγχώριο ταλαντούχο ανθρώπινο δυναμικό της. Κάλεσε τους Έλληνες να σκέφτονται ταυτόχρονα παγκόσμια και τοπικά, ενώ επεσήμανε ότι είναι πολλές οι οικονομικές και κοινωνικές δυσλειτουργίες που πρέπει να ξεπερασθούν στη χώρα μας.

Η μαθηματική διάνοια είχε παραχωρήσει στο eirinika μία αποκλειστική συνέντευξή, όπου ανέφερε «Η ζωή του ερευνητή είναι συναρπαστική. Όταν λύνεις ένα πρόβλημα ανοίγεις μια πόρτα που απλώνει μπροστά σου πολλά καινούρια μονοπάτια αναζήτησης. Η ζωή στο ΜΙΤ είναι έντονη, με πολλές ευθύνες αλλά και το προνόμιο αλληλεπίδρασης με τους πιο ευφυείς ανθρώπους του κόσμου. Η προηγούμενη έρευνά μου διαπίστωσε την ανεπάρκεια της οικονομικής θεωρίας για τη μελέτη του Internet».

Είχε αναφερθεί, δε, και στους κινδύνους που ενέχει το internet, λέγοντας «Αλίμονο αν μια από τις μεγαλύτερες ανακαλύψεις του προηγούμενου αιώνα δεν ενείχε κινδύνους. Πρέπει να δούμε πώς θα προφυλαχτούμε από αυτούς. Τις λύσεις θα δώσει η τεχνολογία, η παιδεία, και ο δημόσιος διάλογος...».

Διαβάστε επίσης: Αποκλειστικό: Ο Έλληνας που έλυσε τον γρίφο του Νας, Κων/νος Δασκαλάκης είχε μιλήσει στο eirinika

Ο ίδιος, στη χθεσινή του ομιλία, αναφέρθηκε στα αδύναμα σημεία της τεχνητής νοημοσύνης, όπως είναι η συχνή αναξιοπιστία της (π.χ. μπορεί να οδηγήσει σε παραπλανητική αναγνώριση μιας εικόνας και στο θανατηφόρο ατύχημα ενός αυτόνομου οχήματος), οι ηθικές δυσκολίες της (ο ηθικός κώδικας δεν μαθηματικοποιείται και οι αλγόριθμοι δεν μπορούν να πάρουν εύκολα ηθικές αποφάσεις), τα προβλήματα δημοκρατίας (με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα την χειραγώγηση των αλγόριθμων για πολιτικές σκοπιμότητες και τα fake news που επηρεάζουν ατομικές συνειδήσεις και συλλογικές αποφάσεις), τα ελλείμματα αμεροληψίας (π.χ. αλγόριθμοι που αναπαράγουν ρατσιστικά ή σεξιστικά κοινωνικά στερεότυπα) και η πρόκληση της προστασίας της ιδιωτικότητας (αδιαφανής χρήση των προσωπικών δεδομένων), όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Νωρίτερα, ωστόσο, είχε περιγράψει τα έως τώρα μεγάλα οφέλη της τεχνητής νοημοσύνης σε διάφορα πεδία της οικονομίας, χάρη σε μια σειρά από online εφαρμογές (”έξυπνες” ηλεκτρονικές δημοπρασίες, μετακινήσεις τύπου Uber, ”σερβίρισμα” online διαφημίσεων στους χρήστες-καταναλωτές, πλατφόρμες εύρεσης συντρόφων ή ανταλλαγής νεφρών κ.α.), που όλες έχουν ως κοινό παρονομαστή ότι επιτρέπουν το καλύτερο ”ταίριασμα” μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Γι′ αυτό, συμβούλευσε όποιον νέο Έλληνα θέλει να κάνει μια πετυχημένη start-up εταιρεία, να βρει κι αυτός μια ιδέα που θα κάνει πιο αποδοτική μια αγορά ή μια διαδικασία.

Ζήτησε, δε, "να είμαστε λίγο πιο προσγειωμένοι" σχετικά με τις σημερινές δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης, ενώ απέκλεισε τα μελλοντικά σενάρια του τύπου "πόλεμος ανθρώπου εναντίον μηχανής", καθώς, όπως είπε, η πραγματικότητα θα αποδειχθεί πιο περίπλοκη.

Ο Κωνσταντίνος Δασκαλάκης είναι αναπληρωτής καθηγητής στο τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Επιστήμης Υπολογιστών στο MIT και μέλος του CSAIL του ιδίου πανεπιστημίου. Σπούδασε στη σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ, ενώ έλαβε το διδακτορικό του στην Επιστήμη των Υπολογιστών από το Πανεπιστήμιο Berkeley, υπό την επίβλεψη του καθηγητή Χρίστου Παπαδημητρίου. Πριν διδάξει στο MIT, εργάσθηκε ως μεταδιδακτορικός ερευνητής στην Microsoft.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ